تیم مشاوران مدیریت ایران :
برند فرقه یا برند کیش (کالت برند Cult Brand ) یکی از ۲۱ نوع برند است و در زیر عنوان برندینگ، جز برند متخاصم Hostile Brand دستهبندی میگردد. کالت برند بر اساس وفاداری مشتریان حول یک دسته، گروه، فرد یا محصول در یک جامعه شکل میگیرد. برند فرقه علاقهای به دیگران ندارد، مشتریانی دارد که خودشان را متعصبین و سینهچاکان این برند میدانند، طرفداران برند فرقه بهطورجدی و حقیقی، منافع و هویت خود را درگرو محبوبیت و موفقیت برند میدانند.
Cult Brand، ارتباطی منحصربهفردی با مشتریان خویش برقرار مینماید و حول برند خود یک فرهنگ مصرف خاصی را شکل میدهد و این فرهنگ، دیگران را تحریک میکند تا از صمیم قلب بخواهند بخشی از این فرهنگ باشند. از کالت برندهای جدید میتوان به Mini Cooper, Harley-Davidson, Apple, Oprah, Linux اشاره نمود.
در دنیای کالت برندینگ، مشتری پاداش نیست بلکه مشتری عضوی از خانواده برند است.
اگر یک موتور هارلی–دیویدسون بخرید، تنها یک موتور نخریدید، شما عضو جدیدی از کلاب هواداران این برند شدهاید. کلابی که تمام قارههای جهان به صورتی فعال برای اعضای خود برنامهریزی مینماید.
این نوع برند، هیچ رقیبی ندارد و با وضع قوانین خاصی، مشتریان خود را تعریف و بر مشتریان خود حکومت مینماید. هیچ جایگزینی برای آنان نیست. چه کسی جای اپرا وینفری و چه چیزی جای محصولات اپل را میتواند بگیرد؟
برند فرقه حتما سودآوری بالایی حتی در شرایط نامناسب اقتصادی بازار، زیرا که با داشتن ارتباط قوی با مشتریان، هرگز فراموش نمیشوند.
برند فرقه به این درک رسیده که برندش متعلق به مشتریانش است. به مشتری گوش میدهد و تنها به خواست مشتری اهمیت میدهد. یک کالت برند با پیشبینی نیازهای اساسی انسانی و معنوی مشتریان و پذیرش و پاسخگویی به این نیازها، موفق میشود.
متعاقبا، برند فرقه به سطحی از وفاداری مشتریان دست میابد که در بین کسبوکارهای سنتی بیسابقه است.
- پیروان فرقه به گروهی از طرفداران گفته میشود که به تمایل بسیار بالایی به گرایش خاصی به بخشی از فرهنگعامه جامعه دارند. حتی یک فیلم، کتاب، گروه موسیقی و یا بازی میتواند پیروانی کم تعداد اما متعصب داشته باشد.
برعکس سایر برندهای شرکتهای تجاری، برند فرقه بسیار فروتن، موقر و باشخصیت است. پیشفرضشان بر حضور گارانتی شده مشتری در معامله با آنان نیست. برند فرقه از سرمایهگذاری بر مشتری و نشان دان حسن نیت خویش برای ایجاد ارتباط بلندمدت نمیترسد، پس حتی با کاهش میزان حاشیه سود به دنبال افزایش میزان رضایت مشتری است.
مطالعه موردی یک برند فرقه : هارلی.دیویدسون Harley-Davidson
خلاصه وضعیت برند :
- ۱۹۰۱ ویلیام اس. هارلی در سن ۲۱ سالگی نقشه اولیه یک موتور را برای نصب روی دوچرخه طراحی نمود.
- ۱۹۰۳ هارلی کلاب مالکان محصولات را افتتاح نمود و آن را(گروه مالکان هارلی) HOG : Harley Owners Group نامید.
دریافت خبرنامه تیم مشاوران مدیریت در تلگرام هفتهای یکبار (بدون درج تبلیغات)
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر