۱۳۹۳ آذر ۶, پنجشنبه

تعمیم برند Brand Extension

تیم مشاوران مدیریت ایران :
توسعه برند، بسط برند یا بسط نام تجاری Brand Extension به معنی توسعه یک نام تجاری در دسته‌بندی‌های محصول جدید است. این شاخه‌ی جدید با نام تجاری خود ، می‌تواند مرتبط یا نامرتبط با دسته‌بندی محصولات موجود باشد. یک نام تجاری پرآوازه و موفق به سازمان برای معرفی محصولات در دسته‌بندی‌های جدید کمک‌های شایانی ارائه می‌نماید.

به‌عنوان‌مثال:

محصول اصلی برند Nike "کفش" است. اما در حال حاضر برند خود را در عینک آفتابی، توپ‌های فوتبال،بسکتبال و تجهیزات گلف توسعه داده است.

نام تجاری موجود که به توسعه نام تجاری منجر می‌گردد را نام تجاری مادر یا والد "Parent Brand" گویند.
اگر مشتریان کسب‌وکار جدید دارای ارزش‌ها و آرمان‌های هماهنگ یا مطابق با مشتریان کسب‌وکار اصلی بوده و اگر این ارزش‌ها و آرمان در نام تجاری گنجانده‌شده باشد، این احتمال وجود دارد که توسط مشتریان در کسب‌وکار جدید نیز پذیرفته گردد.
توسعه یک نام تجاری در خارج از دسته‌بندی هسته مرکزی یا اصلی محصول می‌تواند مفید باشد؛ بدین معنا که به ارزیابی فرصت‌های دسته‌بندی محصول، شناسایی منابع موردنیاز، کاهش ریسک،و اندازه‌گیری و ارتباط با نام تجاری و تجدیدنظر در آن یاری می‌رساند. بسط و تعمیم نام تجاری ممکن است موفق یا ناموفق باشد. که این امر به برنامه بازاریابی و مدیریت برند بر میگردد.
  • نمونه‌هایی که در آن تعمیم نام تجاری با موفقیت همراه بوده است عبارت‌اند از:
- برند ویپرو "Wipro" که در اصل مربوط به صنعت کامپیوتر بود به شامپو، پودر، و صابون توسعه‌یافته است.
برند ویرجین "Virgin" که در حوزه پروازهای ارزان قیمت فعالیت دارد (با 53 برند) به بخشهایی نظیر توریسم فضایی، بخش سلامت و نیز مدیا وارد شده است.(ویرجین)
 - برند مارس"Mars" که یک نوشیدنی معروف است، به بستنی، نوشیدنی شکلات نیز توسعه‌یافته است.

ادامه مطلب :   بسط نام تجاری 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت