نویسنده : دکتر سیدرضاآقاسیدحسینی
تیم مشاوران مدیریت ایران
همانطور که در یک خانواده بین والدین و فرزندان رابطهای خاص وجود دارد. بین برند والد Parent Brand و زیر برند ( برند زیرمجموعه ) Sub-Brand نیز چنین رابطهای برقرار است.
از دیدگاه معماری برند ، برند والد را برند شرکتی Corporate Brand میگویند که مستقیما اشاره به برند شرکت مادر تخصصی ( شرکت هلدینگ ) دارد. برند والد ، مالک و هدایتگر زیر برندهایی است که در کل آنها را " خانواده برند " مینامند. هر عضو این خانواده مامور استفاده از به یک فرصت و پاسخ به یک نیاز بازار است.
از دیدگاه معماری برند ، برند والد را برند شرکتی Corporate Brand میگویند که مستقیما اشاره به برند شرکت مادر تخصصی ( شرکت هلدینگ ) دارد. برند والد ، مالک و هدایتگر زیر برندهایی است که در کل آنها را " خانواده برند " مینامند. هر عضو این خانواده مامور استفاده از به یک فرصت و پاسخ به یک نیاز بازار است.
استفاده از یک زیر برند میتواند برای پاسخ به نیازی در یک بازار خردهفروشی ، راهکاری برای انتقال ارزش به مشتری، جایگاهی سودآور و پربازده در مقابل رقیب ، و یا ایجاد طعم، تکنولوژی و یا خدمات جدید باشد. برای هر منظوری که باشد ؛ این زیر برندها توانایی خیلی بالاتری در پاسخ به نیازهای مصرفکننده نسبت به برند والد خویش دارند، و صدالبته این در حالی رخ میدهد که زیر برند به اصول یکپارچگی برند احترام و ماموریت برند والد را سرلوحه قرار میدهد. شرکتی که دارای برندهای متنوع و متعدد است که به آن خانواده برند یا ادغام برند Brand Conglomerate نیز گویند. ادغام برند باید درون هویت برند شرکت والد تعریفشده و از برند والد خود اعتبار و هویت تصویری و یا کلامی بگیرد و بههیچعنوان مبهم نباشد. بهصورت ساختاری، خانواده برند یا ادغام برند شاید ناشی از ترکیب و یا تصاحب توسط یک شرکت اصلی باشد و یا ناشی از توسعه خطوط تولیدی که برندهایش به بلوغ رسیدهاند.
درهرصورت، معماری برند یا معماری نام تجاری میطلبد که با رشد شرکت اصلی ، برند والد از زیر برند به عنوان سپر دفاعی در مقابل رقبا استفاده نماید. تحلیل روابط بین برندها در یک خانواده میتواند جالب باشد.
رابطه بین برندها در خانواده برند :
1- تمام اعضای خانواده برند قابل مشاهده باشد.
صرفنظر از روابط و گزارشهای سالانه درون شرکت مادر ( شرکت مادر تخصصی / شرکت هلدینگ )، کمپینهای تبلیغاتی و روابط عمومی با هدف ترویج برند والد به بازار این پیام را میدهد که برند والد از مجموع تکتک برندهای زیرمجموعه خویش ، بزرگتر است. برندهایی نظیر Unilever, P&G, Johnson & Johnson همین کار را انجام میدهند. شرکتهایی که در حوزه محصولات تندرو FMCG فعال هستند، هرروز با فشار دلهرهآوری در خصوص فضای تخصیص دادهشده به محصولات آنها بر روی قفسه فروشگاهها روبرو هستند و توانایی ، تخصص و اثربخشی خود را با تعداد محصولات روی قفسه میسنجند.
در برخی موارد ، برند والد ویژگی برندهای خود را همراه با لوگوها و بستهبندیهای آنان معرفی مینماید تا به سهامداران و کانال توزیع و فروش خود میزان قدرت و تسلط خود بر بازار را نشان دهند. مثلا ، کوکاکولا در یک آگهی ، تمام برندهای نوشیدنی سالمتر از نوشابه کلاسیک کوکاکولا مانند, DASANI , POWERADE , Minute Maid را معرفی مینماید و این زمانی انجام میپذیرد که تبلیغات منفی علیه کوکاکولا در خصوص غیرسالم بودن محصولات آن، زیاد میشود.
تقویت جایگاه برند والد موجب میشود که زیر برندها نیز دارای اعتبار بالایی بوده و هر برند جدید در این خانواده با استقبال مناسب روبر گردد. مانند کادیلاک یا شورلت از شرکت GM یا انواع و اقسام برندهای اپل مانند Ipad, Ipod, Iphon و...
2- برند والد تحتالشعاع زیر برند خویش قرار گیرد.
به اصطلاح کسوف برند Brand Eclipse، که سایه قدرت زیر برند سبب پوشش برند والد شده است. مثلا برند والدی نظیر Dayton Hudson بعدازاینکه دید یکی از برندهایش 75% تا 80% سهم کل فروش شرکت را بر عهده دارد خود را به نام زیر برند تغییر نام داد و Target نام گرفت. اکنون شرکت تارگت در حدود 1800 شعبه دارد و با شعار " انتظار بیشتر ، پرداخت کمتر " همچنان باقدرت حرکت میکند.
3- زیر برند ، خانواده خود را ترک کند.
اگر در حدود سال 2000 در امریکا زندگی کرده باشید و به دنبال ابزار شرکت کرفتمن گشته باشید، متوجه میشدید که محصولات این برند تنها در فروشگاههای زنجیرهای SEARS قابل خرید است اما حال این برند در فروشگاههایی نظیر Kmart , Costco, EBay نیز وجود دارد ، زیرا برند به اندازه بزرگشده و تقاضا به میزانی بالاست که فروشگاههای خردهفروشی برند والد توان پاسخگویی آن را ندارد و مجبور شده که این برند را در سایر فروشگاهها نیز عرضه نماید.
4- برند والد به زیر برند آسیب میرساند.
شرکت GM که با برند Saturn با ماموریت تولید خودروهایی کوچکتر ، کاراتر و باهوشتر بود ، متوجه شد که مردم به دنبال خودرویی بزرگتر هستند ، در نتیجه در سال 2009 با بهانه رکورد اقتصادی این برند را قربانی نمود و تولید آن را متوقف نمود.
5- موفقیت زیر برند، تهدیدی برای برند والد.
برند والدی تحت عنوان Delta Airlines که شعار " اوج گرفتن - با هزینه کم " میداد، به بلیت زیر برند Song Airlines خود سوبسید (یارانه) میداد، در سال 2006 مجبور به عقبنشینی از این برنامه شد. اما زیر برند با ایجاد تمایز مناسب ، سوددهی بالایی داشت و سریع موجب کسوف برند و پوشش برند والد شد. وفاداری زیاد به زیر برند موجب ایجاد حس تهدید در برند والد گردید. وقتی برند والد با ورشکستگی مواجه شد ، قاضی پرونده اعلام درخواست توقف فعالیتهای زیر برند Song را نیز داد.
6- برند والد و زیر برند هر دو جداییناپذیر و موفق.
برندهایی بسیاری این خصوصیت را دارند .
هیچ استراتژی برندی کامل نیست ، مگر با شناخت مناسب از روابط بین برندهای یک شرکت. باید حتما انواع برند را شناخته و استراتژی مناسب را اتخاذ نماییم.
منبع : رابطه برند والد با زیر برند Parent Brand & Sub-Brand
تیم مشاوران مدیریت ایران
همانطور که در یک خانواده بین والدین و فرزندان رابطهای خاص وجود دارد. بین برند والد Parent Brand و زیر برند ( برند زیرمجموعه ) Sub-Brand نیز چنین رابطهای برقرار است.
از دیدگاه معماری برند ، برند والد را برند شرکتی Corporate Brand میگویند که مستقیما اشاره به برند شرکت مادر تخصصی ( شرکت هلدینگ ) دارد. برند والد ، مالک و هدایتگر زیر برندهایی است که در کل آنها را " خانواده برند " مینامند. هر عضو این خانواده مامور استفاده از به یک فرصت و پاسخ به یک نیاز بازار است.
استفاده از یک زیر برند میتواند برای پاسخ به نیازی در یک بازار خردهفروشی ، راهکاری برای انتقال ارزش به مشتری، جایگاهی سودآور و پربازده در مقابل رقیب ، و یا ایجاد طعم، تکنولوژی و یا خدمات جدید باشد. برای هر منظوری که باشد ؛ این زیر برندها توانایی خیلی بالاتری در پاسخ به نیازهای مصرفکننده نسبت به برند والد خویش دارند، و صدالبته این در حالی رخ میدهد که زیر برند به اصول یکپارچگی برند احترام و ماموریت برند والد را سرلوحه قرار میدهد. شرکتی که دارای برندهای متنوع و متعدد است که به آن خانواده برند یا ادغام برند Brand Conglomerate نیز گویند. ادغام برند باید درون هویت برند شرکت والد تعریفشده و از برند والد خود اعتبار و هویت تصویری و یا کلامی بگیرد و بههیچعنوان مبهم نباشد. بهصورت ساختاری، خانواده برند یا ادغام برند شاید ناشی از ترکیب و یا تصاحب توسط یک شرکت اصلی باشد و یا ناشی از توسعه خطوط تولیدی که برندهایش به بلوغ رسیدهاند.
درهرصورت، معماری برند یا معماری نام تجاری میطلبد که با رشد شرکت اصلی ، برند والد از زیر برند به عنوان سپر دفاعی در مقابل رقبا استفاده نماید. تحلیل روابط بین برندها در یک خانواده میتواند جالب باشد.
رابطه بین برندها در خانواده برند :
1- تمام اعضای خانواده برند قابل مشاهده باشد.
صرفنظر از روابط و گزارشهای سالانه درون شرکت مادر ( شرکت مادر تخصصی / شرکت هلدینگ )، کمپینهای تبلیغاتی و روابط عمومی با هدف ترویج برند والد به بازار این پیام را میدهد که برند والد از مجموع تکتک برندهای زیرمجموعه خویش ، بزرگتر است. برندهایی نظیر Unilever, P&G, Johnson & Johnson همین کار را انجام میدهند. شرکتهایی که در حوزه محصولات تندرو FMCG فعال هستند، هرروز با فشار دلهرهآوری در خصوص فضای تخصیص دادهشده به محصولات آنها بر روی قفسه فروشگاهها روبرو هستند و توانایی ، تخصص و اثربخشی خود را با تعداد محصولات روی قفسه میسنجند.
در برخی موارد ، برند والد ویژگی برندهای خود را همراه با لوگوها و بستهبندیهای آنان معرفی مینماید تا به سهامداران و کانال توزیع و فروش خود میزان قدرت و تسلط خود بر بازار را نشان دهند. مثلا ، کوکاکولا در یک آگهی ، تمام برندهای نوشیدنی سالمتر از نوشابه کلاسیک کوکاکولا مانند, DASANI , POWERADE , Minute Maid را معرفی مینماید و این زمانی انجام میپذیرد که تبلیغات منفی علیه کوکاکولا در خصوص غیرسالم بودن محصولات آن، زیاد میشود.
2- برند والد تحتالشعاع زیر برند خویش قرار گیرد.
به اصطلاح کسوف برند Brand Eclipse، که سایه قدرت زیر برند سبب پوشش برند والد شده است. مثلا برند والدی نظیر Dayton Hudson بعدازاینکه دید یکی از برندهایش 75% تا 80% سهم کل فروش شرکت را بر عهده دارد خود را به نام زیر برند تغییر نام داد و Target نام گرفت. اکنون شرکت تارگت در حدود 1800 شعبه دارد و با شعار " انتظار بیشتر ، پرداخت کمتر " همچنان باقدرت حرکت میکند.
3- زیر برند ، خانواده خود را ترک کند.
اگر در حدود سال 2000 در امریکا زندگی کرده باشید و به دنبال ابزار شرکت کرفتمن گشته باشید، متوجه میشدید که محصولات این برند تنها در فروشگاههای زنجیرهای SEARS قابل خرید است اما حال این برند در فروشگاههایی نظیر Kmart , Costco, EBay نیز وجود دارد ، زیرا برند به اندازه بزرگشده و تقاضا به میزانی بالاست که فروشگاههای خردهفروشی برند والد توان پاسخگویی آن را ندارد و مجبور شده که این برند را در سایر فروشگاهها نیز عرضه نماید.
4- برند والد به زیر برند آسیب میرساند.
شرکت GM که با برند Saturn با ماموریت تولید خودروهایی کوچکتر ، کاراتر و باهوشتر بود ، متوجه شد که مردم به دنبال خودرویی بزرگتر هستند ، در نتیجه در سال 2009 با بهانه رکورد اقتصادی این برند را قربانی نمود و تولید آن را متوقف نمود.
5- موفقیت زیر برند، تهدیدی برای برند والد.
برند والدی تحت عنوان Delta Airlines که شعار " اوج گرفتن - با هزینه کم " میداد، به بلیت زیر برند Song Airlines خود سوبسید (یارانه) میداد، در سال 2006 مجبور به عقبنشینی از این برنامه شد. اما زیر برند با ایجاد تمایز مناسب ، سوددهی بالایی داشت و سریع موجب کسوف برند و پوشش برند والد شد. وفاداری زیاد به زیر برند موجب ایجاد حس تهدید در برند والد گردید. وقتی برند والد با ورشکستگی مواجه شد ، قاضی پرونده اعلام درخواست توقف فعالیتهای زیر برند Song را نیز داد.
6- برند والد و زیر برند هر دو جداییناپذیر و موفق.
برندهایی بسیاری این خصوصیت را دارند .
هیچ استراتژی برندی کامل نیست ، مگر با شناخت مناسب از روابط بین برندهای یک شرکت. باید حتما انواع برند را شناخته و استراتژی مناسب را اتخاذ نماییم.
منبع : رابطه برند والد با زیر برند Parent Brand & Sub-Brand
مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر