افزایش فروش در فروشگاه
افزایش فروش در فروشگاه شاید آرزوی هر مالک فروشگاهی باشد. هرگونه تغییر بدون داشتن ابزار لازم غیرممکن است. ابزار لازم برای افزایش فروش، فروشنده است. وظیفه فروشنده فروشگاه بر بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. هرچه اقدامات مدیریت و کارکنان دقیق و فروشندگان آن حرفهایتر باشد ،جذب مشتری راحتتر خواهد بود. فروشنده حرفهای با عمل و رفتار مناسب و بر اساس اصول خدمت به مشتری ، یک مشتری را به مشتری وفادار تبدیل مینماید و مشتری را به خرید مجدد متقاعد مینماید. فروشنده یک فروشگاه لباس با فروشنده فروشگاه کیف و کفش در بسیاری موارد مشابه است. هردوی این افراد به اصول و نکاتی مشابه برای موفقیت نیازمند هستند.
بسیار دیدهایم که فروشندهای که برای سالیان طولانی مثلا در فروشگاه عطر و ادوکلن کار نموده است ( اگر یک فروشنده حرفهای باشد ) با تغییر صنف خود و مثلا حضور در فروشگاه پرده ، کفپوش و تزئینات داخلی ، بعد از گذشت زمان کوتاهی ، سریع توانسته خود را در این صنف جدید جا بی اندازد، اما چرا ؟
پیشتر هم در مقالهای اشاره نمودهایم که فروش، علم و هنر است. در طول زمان این دو عنصر مهارت را پدید آورده و نهایتا تجربه را شکل میدهند. این تجربه مانند آب در هر ظرفی ریخته شود، شکل آن ظرف را به خود میگیرد. فروشنده حرفهای نیز با توجه به مهارت و تجربه خود ، به هر فروشگاهی که وارد شود ، بعد از گذشت زمان کوتاه ، قادر است که توانمندی خود را نشان دهد. در ادامه به نکات خواهیم پرداخت که تمام فروشندگان حرفهای فارغ از نوع کسبوکار به آن توجه مینمایند و این عامل موفقیت آنهاست .
چگونه فروشنده میتواند موجب افزایش فروش در فروشگاه گردد :
-
انتظارات خود را معین نمایید
فروشنده باید هر صبح پیش از رسیدن به محل فروشگاه تمام اهداف آن روز را با خود مرور نماید. امروز به چه موضوعاتی باید رسیدگی نمایید / کدام موارد ذهن شما را مشغول نمودهاند ؟ آیا امروز میخواهم با مشتریان صمیمانه برخورد نمایند و یا کلا حوصله هیچ مشتری را ندارم ؟ یک ضرب مثل است که میگوید : ” زباله میاد ، زباله میره” . به این معنا که هر حادثه ، اتفاق و هدف بد و ناخوشایندی که قبل از شروع کار به ذهنمان راه میدهیم ، حتما به خروجی کارمان متصل شده ، آن روز را به بدترین شکل ممکن خواهیم گذراند.
حتما با صحنه تصادف وحشتناک در خیابان روبرو شدهاید ، تعداد زیادی دور آن حلقه زدهاند. فروشندهای که برای دیدن صحنه و شخص مجروح با اشتیاق به سمت محل حادثه میدوید ، با پای خود و با اشتیاق زیاد به سوی عدم موفقیت فروش در آن روز میرود. افزایش فروش در فروشگاه بدون برنامه امکان ندارد.
-
به نظم و نظافت ظاهری خود توجه نمایید
بسیار دیدهشده که فروشنده هنگامی به فروشگاه میرسد تازه یادش افتاده که لباسش چروک ، دکمه لباسش کنده ، صورتش اصلاحنشده و یا بدون آرایش است ، دندانها مسواک نشده ، بوی بد پیاز یا سیر مشمئزکنندهای فضا را عطرآگین نموده است.
یک فروشنده فروشگاه از فاصله زمانی بین بیدار شدن و خروج از منزل برای آماده نمودن خود استفاده نمینماید ، بلکه شب قبل این موارد محیا نموده است. افزایش فروش در فروشگاه بدون نظم امکان ندارد.
-
مواظب چیزی که میگویید باشید.
فروشنده باید مواظب باشد که چه میگوید ، شاید شایعههایی که در شبکههای اجتماعی خواندهاید و یا اتفاقی که برای ورزشگاه یا بازیگر رخداده است ، برای شما جالب باشد ، اما برای دیگران شاید خیلی مناسب و خوشایند نباشد.
دیدهایم که فروشندهها با یکدیگر شوخیهای لفظی زنندهای در حضور مشتریان انجام میدهند و به خیال خود ، مشتری متوجه نمیشود ! فروشنده نباید فروشگاه خود با محل زندگی شخصی اشتباه بگیرد ، فروشگاه محل بازی نیست ، فروشگاه جایی برای مکالمه بین فروشندگان به زبان محلی نیست ، فروشگاه جایی برای شوخیهای دستی نیست، فروشگاه جزء محیط نیمه عمومی است که باید به حضور مشتری احترام گذارد. افزایش فروش در فروشگاه بدون ادب حرفهای امکان ندارد.
-
قضاوت نکنید.
فروشنده نباید از روی نحوه پوشش فرد روی پول مشتری حساب نماید و او را قضاوت نماید. این کار باعث میشود که فروشنده میزان تلاشش برای جذب مشتری با نوع پوشش مشتری ، متناسب شود. دیدهایم که فروشنده به افرادی به لباس محلی و یا حتی معمولی احترام کمتری میگذارد تا فردی که با پوشش رسمی وارد فروشگاه شده است ، حال آنکه هر دو مشتری هستند. واحد پول هر دو یکسان است. افزایش فروش در فروشگاه بدون تحلیل منطقی امکان ندارد.
-
فروشنده یک خدمت دهنده است.
فروشنده یک خدمت دهنده به مدیر فروشگاه است که از طریق این خدمت ، محصولات فروشگاه را به مشتری میفروشد و در ازای آن حقوق با پورسانتی دریافت مینماید. بسیار دیدهایم که فروشنده خود را در نقش مدیر فروشگاه میبیند و بر اساس برنامه مدیریت عمل نمینماید . این نوع فروشندگان به دنبال راحتی خود هستند و تمایل دارند که دیکتاتوری و راهبری مدیر خود ، شرایط را هرچه بیشتر به سود خود تغییر داده تا مبادا شرایط کار برایشان سخت شود. این فروشنده خودخواه حاضر است ، از خیر تمام مشتریان بگذرد و به خرید هر مشتری ایرادی وارد نماید و عدم فروش خود را توجیه و هرگز نگذارد تا مشکلاتش مشخص گردد. این فروشنده ، خود را پادشاه فروشگاه میداند و اگر محصولی به مشتری فروشد ، آن را از روی لطف و بزرگواری خویش میداند. افزایش فروش در فروشگاه بدون فروتنی منطقی امکان ندارد.
-
به ارقام توجه نمایید
تعداد کل مشتریانی که در طول یک روز وارد فروشگاه میشوند و تعداد مشتریانی که خرید نمودهاند را یادداشت نمایید. این دو عدد را مقایسه نمایید. این عدد مثلا ۱ به ۱۰ است ، باید این عدد در روزهای آتی ۲ به ۱۰ یا ۳ به ۱۰ تبدیل شود . در این حالت فروشنده رو به رشد است. اگر این نسبت ۱ به ۱۰ باقی ماند، وجود یا عدم وجود فروشنده برای فروشگاه بیتأثیر است. افزایش فروش در فروشگاه بدون تحلیل درست از شرایط کنونی امکان ندارد.
-
چیزی بفروشید که از آن متنفرید
بدترین محصولی که در فروشگاه دارید و هرگز دوستش نداشتهاید را انتخاب و بفروشید. نباید سخت باشد. برای این محصول ۵ مشخصه جالب و مشتریپسند بیابید و برای فروش آن جدیت به خرج دهید. این باعث میشود که تمام پیشفرضها و منفی نگریهای فروشنده فرو ریزد. این نشان میدهد که فروشنده میتواند هر چیزی را بفروشد ، تنها برخی فروشندگان نمیخواهند به خود سختی داده و یا مدیر فروشگاه را به فروش محصولات سخت عادت داده و توقع مدیر را بالا ببرند.
-
راحت نمودن فروش را متوقف نمایید
برخی فروشندگان برای اینکه کارشان راحت شود و نه از روی لطف ، مدیر را به تخفیف و یا حراج تشویق مینماید. چرا باید فروش آسان باشد ، اگر این کار آسان شود ، پس نیازی به فروشنده حرفهای و حقوق یا پورسانت بالا نیز در فروشگاه نیست.
-
فروش مثل یک بازی است
فروش بسیار سیال است، گاه خیلی خوششانس هستید، گاه ناموفق، اما فروشنده حرفهای یک فروشگاه باید در غالب موارد فروش را به سرانجام رسانده و موفق باشد. اگر تعداد مشتریان زیاد است و شما قادر به فروش نیستید، اول به نکته فکر کنید که تعداد زیادی فروشنده در صنف شما هستند که در طول روز بهندرت رنگ مشتری به خود نمیبیند و باید از بین این تعداد ناچیز مشتری به فروش نیز دست پیدا نمایند. اگر شما نمیتوانید ، بهتر است سراغ کار دیگری روید. در بازی فروش، فروشندهای موفق است که قدر هر فرصت را دانسته و به علت تعداد زیاد فرصتهای پیش رو ، تلاش خود را کم ننماید. هر مشتری یک فرصت است. برخی فروشندهها ، به دنبال گلچین نمودن مشتری هستند ، این اولین گام برای برچیده شدن آن فروشگاه است.
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
مقاله " ۹ نکته افزایش فروش در فروشگاه / سوپرمارکت ( فروشگاههای کوچک ) " ، اولین بار در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT منتشر شده است. نویسنده مطلب : دکتر علی امینی کیانمهر اولیاء .
همچنین میتوانید خبرنامه تیم مشاوران مدیریت را در تلگرام، هفتهای یکبار دریافت نمایید :
http://ift.tt/1UkG077
from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT http://ift.tt/2kOOcEh
via IFTTT
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر