هنر پرسیدن سوال فروش
سوال فروش ، تکنیک جمعآوری اطلاعات است . سوال پرسیدن باید همراه یک هنر باشد. زیرا که در خصوص هر چیزی میتوان سوالی پرسید اما سوال فروش باید منجر به فروش شود، مگر اینکه هدف فروش نباشد. سوال فروش باید هدفمند و برای تعیین استراتژی فروش باشید. با بررسی بیش از ۱۲ کتاب در حوزه مدیریت فروش و فروشندگی حرفهای از افراد صاحبنظر و آکادمیک ( نه سخنرانانی که تجربه عملی فروش نداشته و صرفا دیگران را نصیحت مینمایند ) و نیز تجربه شخصی خود در حوزه فروش ، به یک جمعبندی در خصوص سوالات فروش بودم. بنده سوالات فروش را به چهار دسته کلی تقسیمبندی نمودم. البته بعدا با مطالعه کتاب آقای رکهام ، دریافتم که ایشان در دهه هشتاد میلادی در کتاب خود تحت عنوان Spin Selling که به بیان تکنیک اسپین فروش پرداخته است ، سوالات فروش را مورد بررسی علمی و عملی خود قرارداد است و سوال فروش به چهار دسته کلی تقسیم نموده است.
در ادامه به بیان چهار نوع سوال فروش میپردازیم. فروشنده حرفهای باید بتواند سوال حرفهای بپرسد. اگر به دنبال فروش بیشتر هستید، باید سوال مناسب بپرسید. قصد آن دارم هر دسته سوال را با چند نمونه برایتان توضیح دهم.
فرایند فروش بر پایه سوال فروش :
-
سوالات موقعیتی
-
سوالات مشکل یاب
-
سوالات افشاء کننده
-
فایده راه حل ارائه شده
-
فروش
سوالات موقعیتی :
سوالات موقعیتی در ابتدای مکالمه/ محاوره پرسیده میشود تا با مشتری آشنا و اجازه افشاء شدن به وی داده باشید.
مقاله " هنر سوال پرسیدن – ۴ نوع سوال فروش " ، اولین بار در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT منتشر شده است. نویسنده مطلب : دکترسیدرضا آقاسیدحسینی .
همچنین میتوانید خبرنامه تیم مشاوران مدیریت را در تلگرام، هفتهای یکبار دریافت نمایید :
http://ift.tt/1UkG077
from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT http://ift.tt/2i7y1kx
via IFTTT
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر