رسانه تبلیغاتی Advertising Media اشاره به کانالها یا رسانههایی دارد که تبلیغ در بستر آن انجام میشود.
رسانه : آن چیزی که موجب میشود ، چیزی از یکجا به جای دیگر برسد. مثل سیم مسی رسانه الکتریسیته است و جریان الکتریکی را از باطری به لامپ میرساند. در این مدل :
- باطری : همان محصولات و خدمات شرکت هستند که باید معرفی شوند.
- سیم : نقش رسانا را دارد که باید پیام شرکت در خصوص این محصولات و خدمات را به مشتری منتقل نماید ( کانال یا رسانه انتقال اطلاعات ).
- لامپ : نیز همان مغز مشتری است که بعد از درک پیام باید به سمت خرید سوق پیدا نماید.
رسانه تبلیغاتی برای بیان یک پیام انگیزاننده دست به تولید محتوا خواهد زد. پیام تبلیغاتی میتواند به صورت متن، صدا، عکس و ویدیو از طریق رسانههایی نظیر تلویزیون، رادیو، وبسایتها و یا تبلیغات محیطی ( بیلبورد ، پوستر ، …. ) به سمع و نظر مخاطب برسد.
اهمیت رسانه تبلیغاتی
رسانه تبلیغاتی نقش بسیار مهمی در کسبوکار و بازاریابی برای شرکتها ایفا مینماید. ممکن است تعداد برندهایی که یک نوع محصول یا خدمت را ارائه نمایند ، زیاد باشد. از سوی دیگر ، این امکان برای مشتری وجود ندارد تا تمام برندها بشناسد.در این حالت شرکتها برای معرفی خود به مشتری مخاطب از رسانه تبلیغاتی برای تبلیغات محصول یا خدمات خویش استفاده مینمایند. انتخاب رسانه باید با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی مشتری ، بودجه تبلیغاتی، اهداف شرکت ، پیام تبلیغاتی ، اهداف تبلیغاتی و استراتژی برندینگ انجام شود.
حال آنکه در ایران ، شرکتهای تبلیغاتی که صاحب رسانه ، صاحبان کسبوکارها را به سمت رسانه خود سوق میدهند. حتی اگر به صلاح کارفرما نباشد. بالاخره باید به هر قیمتی که شده پول درآورند !!
مثلا شرکتی که تولیدکننده رنگهای مختص مخازن نفتی است ، چرا باید در اتوبان همت بیلبورد بزند و یا کلیپ ۳۰ ثانیهای با حضور فلان بازیگر بسازد ؟ – زیرا که شرکت تبلیغاتی به وی اینگونه توصیه نموده است !!
همچنین شرکتها باید بر اساس عناصر فوق ، رسانه یا رسانههایی را برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب نمایند. کمپین تبلیغاتی به برندها کمک مینماید تا در مورد برند هم همه ایجاد نمایند، تبلیغات هدفمند میتواند منجر افزایش آگاهی از برند گردد.
انواع رسانه تبلیغاتی
اگر نگاه به تبلیغات و رسانه تبلیغاتی در طول تاریخ بی اندازیم ، خواهیم دید که گاه سرنوشت انسان را رغم زدهاند و چرخشهایی عظیمی در زندگی انسانها ایجاد نمودهاند. مثل تبلیغات گوبلز برای آلمان نازی. تبلیغات برای کسبوکارها نیز چنین نقش داشته است. با نگاهی به پسترهای تبلیغاتی کوکاکولا از ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ خواهیم دید که چگونه چنین برندی خلقشده است. برندها در طول زمان از رسانههای گوناگونی برای ارتباط با مشتری خود استفاده مینمایند. تمام این انتخابها بر اساس بودجه، دسترسی ، حضور مشتری بوده است.
انواع تبلیغات
-
ATL کانالهای تبلیغاتی با مخاطب وسیع و هزینه بالا Above The Line
-
TTL کانالهای تبلیغاتی با مخاطب متوسط و هزینه متوسط Through The Line
-
BTL کانالهای تبلیغاتی با مخاطب بسیار محدود و هزینه کم Below The Line
مهمترین رسانه تبلیغاتی
-
رسانه پخش گسترده
تلویزیون و رادیو دو رسانهای هستند و در سطح وسیع میتوانند پیام تبلیغات را پخش نمایند که از نوع ATL هستند.
تلویزیون : تبلیغات تلویزیون بسیار مهم است ( البته اگر شبکه تلویزیونی معتبر باشد ) . شرکتها با انتخاب زمانهایی پربیننده تلویزیون مانند سریال، مراسم ، جشن و رخ دادهای ورزشی و با آگاهی خصوصیات جمعیت شناختی بینندگان ، دست به تبلیغات میزنند.
برنامههای تلویزیونی به دستههای زیر تقسیم میشوند :
- اخبار
- ورزش
- دانش و اطلاعات عمومی
- سرگرمی
- فیلم
- برنامههای کودک
- ….
این دسته بندی شاید به انتخاب نوع برنامه کمک نماید. البته صاحبان رسانه نیز با توجه به محبوبیت برنامههای خود، برای زمان پخش آگهی ، نرخهای پخش متفاوتی را تعیین مینمایند.
رادیو : یک ابزار برای بازاریابی و تبلیغات است. رادیو در دنیا همچنان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی باصرفه محسوب میشود و از ضریب نفوذ بالا برخوردار است. رادیو نیز مانند تلویزیون به طیف وسیعی از شنوندگان در ارتباط است. مخاطبین رادیو را باید بر اساس مشخصات جغرافیایی تقسیمبندی نمود.
-
رسانه چاپی
رسانه تبلیغاتی نظیر روزنامه ، مجله ، بروشور ، کاتالوگ ، بیلبورد ، تابلو ، نامه و دیگر موارد چاپی ، همگی زیر عنوان رسانه چاپی دستهبندی میشوند و جزء ATL هستند. با توجه به گستردهای پوشش مخاطب این رسانه با توجه به شرایطی، میتواند مناسب باشد. رسانه چاپی باید مخاطب را بر اساس منطقه جغرافیایی و زبانهای متفاوت دستهبندی نماید. رسانه چاپی میتواند بر یک بازار خاص ( بازاریابی نیش ) تمرکز نماید.
-
رسانه آنلاین
با توجه گسترش روزافزون اینترنت و ضریب نفوذ رو به رشد آن ، شرکتها از ان به عنوان یک رسانه تبلیغاتی و انگیزاننده بهره میبرند. مردم از طریق اینترنت به شبکههای اجتماعی و وبسایتها دست پیدا مینمایند و این یک فرصت بسیار عالی برای تبلیغات آنلاین و وب برندینگ است. تبلیغ آنلاین ، وبلاگ ، تبلیغ محتوایی ، بازاریابی معرف ( بازاریابی پورسانتی ) همه بر بستر وب به یک رسانه آنلاین ارائه میشوند. این نوع رسانه جزء TTL است.
-
رسانه تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی مانند بیلبورد ، دیوارنویسی یا نقاشی روی دیوار ، تبلیغ روی اتوبوس و تلویزیونهای شهری همگی جز تبلیغات محیطی هستند.تبلیغات محیطی برای جذب مشتریانی است که از در حال سفر از یک نقطه به نقطه دیگر. شرکتها برای اینکه شانس موفقیت خود برای افزایش آگاهی از برند ، تلاش مینمایند که هر چه میتوانند مساحت بیلبورد را افزایش یا به اتوبانها نزدیکتر و در نقاط بهتری حضور داشته باشند. این نوع رسانه جزء BTL است.
-
تبلیغات موبایلی ( تلفن همراه )
با افزایش نفوذ تلفن همراه و استفاده روز افزون آن ، تبلیغات موبایلی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای هر کسبوکاری شد. مواردی مانند ارسال پیامک ، گفتگو با سایرین در گروههای شبکههای اجتماعی ، تبلیغات درون بازیهای موبایلی. تبلیغات موبایلی و تبلیغات رسانه آنلاین ، نقاط مشترک بسیاری دارند، زیرا یک وبسایت را میتواند از گوشی یا لب تاپ چک نمود. این نوع رسانه جزء TTL است.
-
رسانه تخصصی
این نوع رسانه تخصصی حاوی نام برند یا شرکت است. تعداد مخاطبین این رسانه بسیار کمتر از موارد پیشین است و تمرکز آن بر بازار نیش است. مثل تبلیغات روی کارت اعتباری ، کیف ، کلاه یا جاسوئیچی . این نوع رسانه جزء BTL است.
-
سایر رسانهها
برخی تبلیغات در رسانههای خاص انجام میشود ، مثل تبلیغ در پیش و پس از فیلم سینمایی یا سالن سینما یا بیلبوردهای دیجیتالی.
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
مقاله " رسانه تبلیغاتی Advertising Media چیست ؟ " ، اولین بار در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT منتشر شده است. نویسنده مطلب : دکترسیدرضا آقاسیدحسینی .
همچنین میتوانید خبرنامه تیم مشاوران مدیریت را در تلگرام، هفتهای یکبار دریافت نمایید :
http://ift.tt/1UkG077
from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT http://ift.tt/2Cis1Lw
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر