تحلیل SWOT Analysis ) SWOT )
تحلیل SWOT یک تکنیک و ابزاری تحلیلی برای شناخت چهار عامل مهم و اثرگذار بر یک کسبوکار یا یک فرد است. تجزیه و تحلیل SWOT یک مدل ساده است که نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها سازمان را برای ایجاد استراتژی بازاریابی مورد بررسی قرار میدهد. برای انجام این کار، باید توجه داشت که سازمان چه کاری میتواند و چه کاری نمیتواند ، انجام دهد و همچنین ارزیابی شرایط بالقوه مطلوب یا نامطلوب مربوط به محصولات یا خدمات شرکت.
تحلیل SWOT در حوزه برنامهریزی استراتژیک مانند مدیریت استراتژیک ، تعیین استراتژی بازاریابی ، تدوین استراتژی فروش ، …. استفاده میشود.
-
نقاط قوت ( قوتها ) Strengths
-
نقاط ضعف ( ضعفها ) Weaknesses
-
نقاط فرصت ( فرصت ) Opportunities
-
نقاط تهدید ( تهدیدها ) Threats
تحلیل SWOT به ایجاد توازن پایدار در بازار کسبوکار شما کمک مینماید. تحلیل SWOT به شما کمک میکند تا کسبوکار خود را به گونهای توسعه دهید که بهترین مزیتها، تواناییها و فرصتهای شما را به بهترین شکل ممکن بکار گرفته شود.
تجزیه و تحلیل SWOT کسبوکار
آنچه SWOT را قدرتمند میسازد عبارت از این است که با اندیشیدن، میتوان فرصتهایی را یافت که به خوبی مورد استفاده شود و با درک ضعفها ، میتوان تهدیدات را مدیریت نمود و یا از بین برد . با نگاهی به خود و رقبای خود با استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT، میتوانید شروع به ساخت یک استراتژی نمایید، که مزیتهای خود را از رقبا تشخیص داده و روش رقابت را تعیین نمایید.
روش تجزیه و تحلیل SWOT
این ابزار در سال ۱۹۶۰ توسط آلبرت هومفری در سال ۱۹۶۰ ارائه شده است. شما میتوانید از آن به دو روش استفاده کنید :
- SWOT ، ابزاری برای درک مناسب افراد از یکدیگر ( غیررسمی )
- SWOT ، ابزاری برای تدوین سند استراتژی ( کاملا رسمی )
نکته :
نقاط قوت و نقاط ضعف ، جزء عناصر درون سازمان شما هستند، در حالی که فرصت ها و تهدیدات بهطورکلی با عوامل خارجی ارتباط دارند. به همین دلیل، SWOT گاهی اوقات تحلیل داخلی و خارجی Internal-External Analysis نامیده میشود و ماتریس SWOT گاهی به نام ماتریس IE شناخته میشود.
نقاط قوت
- سازمان شما چه مزیتهایی دارد؟
- چه کاری بهتر از هر کس دیگری انجام می دهید؟
- چه منابع منحصر به فرد در اختیار دارید و یا کدام منبع ارزان قیمت را در اختیار دارید که می تواند بر روی دیگران تأثیر بگذارد؟
- مردم چه نقاط قوتی در شما میبینند ؟
- چه عواملی باعث می شود که شما “بفروشید” ؟
پیشنهاد منحصر به فرد فروش Unique Selling Proposition : USP سازمان شما چیست؟
نقاط قوت خود را از منظر داخلی و از نقطه نظر مشتریان و افراد موجود در بازار خود در نظر بگیرید. همچنین اگر شما مشکلی در شناسایی نقاط قوت خود دارید، سعی کنید فهرستی از ویژگیهای سازمان خود را بنویسید. امیدوارم بعضی از این نقاط قوت شما باشند . به نقاط قوت خود نگاه کنید، در مورد آنها با توجه به رقبای خود ، فکر کنید. به عنوان مثال، اگر تمام رقبای شما دارای محصولاتی با کیفیت بالا هستند، بنابراین ، فرآیند تولید با کیفیت بالا در بازار سازمان شما یک نقطه قوت نیست، بلکه ضرورت است.
نقاط ضعف
- چه چیزی میتواند بهبود یابد؟
- از چه کارهایی باید اجتناب شود؟
- مردم چه نقاط ضعفی در شما میبینند ؟
- چه عواملی باعث افت فروش شما میشود؟
نقاط ضعف خود را از دیدگاه داخلی و خارجی در نظر بگیرید: آیا نقاط ضعفی وجود دارد که دیگران آن راببیند و شما نبینید ؟ آیا رقبای شما بهتر از شما عمل مینمایند؟ در حال حاضر بهتر است که واقع بینانه به گزینهها نگاه نمایید. و هر چه زودتر با حقایق ناخوشایند سازمانتان روبرو شوید.
فرصت ها
- چه فرصتهایی وجود دارد ؟
- شما از چه روند جالبی آگاه هستید؟
فرصت های مفید میتواند از موارد زیر باشد :
- تغییرات در تکنولوژی و بازار در هر دو مقیاس گسترده و جزئی.
- تغییرات در سیاست دولت در ارتباط با حوزه کاری شما.
- تغییرات در الگوهای اجتماعی، مشخصاتی جمعیت، تغییرات شیوه زندگی و غیره.
- رخدادهای محلی.
نکته :
هنگامی که به فرصتها نگاه میکند، به نقاط قوت خود نیز نگاه کنید و از خودتان بپرسید که آیا با این نقاط قوت میتوانید از فرصتها استفاده نمایید ؟ همچنین ، نقاط ضعف خود را بررسی کنید و از خودتان بپرسید که آیا میتوانید با از این بین بردن این نقاط ضعف ، از این فرصتها استفاده نمایید ؟
تهدید
- چه موانعی دارید ؟
- رقبا شما چه کار میکنند؟
- آیا استانداردهای کیفی شغل، محصولات یا خدمات شما تغییر نموده است ؟
- آیا فناوری در حال تغییر است و آیا این تغییر میتواند موقعیت شما را تهدید نماید؟
- آیا شما بدهیهای ناجور یا مشکلاتی خصوص جریان نقدی دارید؟
آیا هر یک از نقاط ضعف شما به طور جدی تجارت شما را تهدید مینماید؟
نکته:
بررسی فرصتها و تهدیدات به شما اطمینان دهد که عوامل بیرونی نظیر مقررات جدید دولت یا تغییرات تکنولوژیکی در صنعت را نادیده نگیرید. عوامل بیرونی را با تحلیل بیرونی پستله PESTELE Analysis بررسی مینماییم.
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
نوشته تحلیل SWOT چیست ؟ بررسی کاربرد SWOT در استراتژی بازاریابی اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT. پدیدار شد.
from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT https://ift.tt/2IPlHOf
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر