۱۳۹۴ مرداد ۱۵, پنجشنبه

6 عامل اساسی در موفقیت یک رویداد بازاریابی با نرخ بازگشت سرمایه بالا ROI

تیم مشاوران مدیریت ایران :

اگر در زمان تدوین برنامه بازاریابی استراتژیک خویش، روش‌های هیجان انگیزتری برای جذب مخاطب پیش‌بینی نموده باشید، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رویداد بازاریابی Event Marketing (بازاریابی رویداد محور یا بازاریابی تجربی) هستید، در مراحل برنامه‌ریزی به این شش موضوع دقت نمایید.


از نخستین مرحله‌ی برنامه‌ریزی تا اتمام رویداد، فهرست زیر به‌عنوان یک راهنمای سریع و مفید بکار گرفته و مطمئن شوید شما و همکارانتان آماده هستید و می‌توانید یک رویداد بازاریابی با ROI خیلی عالی را اجرایی نمایید. توجه نمایید که یک رویداد بازاریابی می‌تواند بخشی از یک کمپین تبلیغاتی باشد.

1. استفاده از راهکارها و عوامل اجرایی یکسان.

حالا که تصمیم گرفته‌اید وارد فرایند رویداد بازاریابی شوید، دچار یک اشتباه رایج و متکبرانه نشوید : همه‌ی افراد درگیر در اجرای این رویداد با معیار یا تلاش یکسانی برای اهداف یکسانی کار می‌نمایند.

رویدادهای بزرگ و کوچک اغلب با درگیر نمودن چندین تیم اجرایی داخلی و خارجی، که هرکدام از این تیم‌ها با اهداف و دستور کار خاص خودشان عمل می‌نمایند. مطمئن شوید که همه این تیم‌ها درنهایت دارای مجموعه‌ای از معیارهای قابل‌اندازه‌گیری بوده و این معیارها را مهم خواهند شمارد که تضمینی برای حرکت این تیم‌ها به‌سوی یک هدف مشترک خواهد بود.

اگر مهم‌ترین هدف شما از برگزاری رویداد، جلب و جذب مشتریان با کیفیت و جمع‌آوری اطلاعات آنان است، اما تنها هدف تیم‌های حاضر در محل برگزاری رویداد فقط پر کردن هرچه بیشتر فرم‌های تماس تا جای ممکن است ، صرف‌نظر از کیفیت مخاطب است. پس هدف تیمی که وظیفه ایجاد ارتباط و اثرگذاری بر مخاطب عام حاضر در محل برگزاری رویداد را دارد (تیم تعامل) باید از هدف تیم اجرایی مستقل باشد.

همچنین داشتن یک فرد یا تیم کوچک به‌عنوان رهبر و هماهنگ‌کننده بین تیم‌های اجرایی، تیم تعامل برای اطمینان از مسئولیت‌پذیری سایر تیم‌ها در جهت رسیدن به موفقیت کامل برنامه، الزامی است.



2. مخاطبتان را جذب کنید: جمع‌آوری اطلاعات مصرف‌کنندگان.

برای جذب مخاطب در طی رویداد چه برنامه‌ریزی انجام داده‌اید ؟ آیا تست رایگان یک محصول را در اختیار عموم قرار داده‌اید؟ شاید یک پرده سبز قرار داده‌اید تا فرد با یک برند معتبر عکسی به یادگار داشته باشد؟

می‌توان همه‌ی زمان و پول دنیا را صرف تعریف استراتژی خود نمایید ولی اگر در زمان اجرای رویداد، قادر به هدایت مخاطب به مشارکت در اجرای اهدافتان رویدادتان (مثل پر کردن یک فرم تماس یا تکمیل یک مطالعه یا ...) نباشید، آن وقت شما هر زمان و پول خود را هدر داده‌اید.

یک برنامه‌ی هوشمندانه ممکن است که بتواند مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل، ترویج‌دهنده برند و حتی مدافع برند نماید. 

برای نمونه، اگر می‌خواهید از ویژگی‌های یک تصویر یا فیلم برای انتقال پیام برند خود به دیگران استفاده نمایید، باید مصرف‌کنندگانی را بیابید که از مسیر شبکه‌های اجتماعی این فیلم و تصاویر را در اختیار دوستان و خانواده خود قرار دهند.
اگر مشاهده و استفاده از آن سرگرم‌کننده و آسان باشد، پیام برند شما به‌سرعت و شدت بالایی گسترش خواهد یافت و امکان موفقیت بازاریابی‌تان افزایش پیدا خواهد نمود.



3. بالاترین هدف جذب مشتری است، زمان خود را هدر ندهید.

اگر جذب مشتری اصلی‌ترین هدف استراتژی برگزاری رویداد است. یک مورد را در ذهنتان حفظ نمایید : اولین و مهم‌ترین چیز، تمرکز بر دست‌یابی به اطلاعات موثق است.

امروزه در برگزاری رویداد بازاریابی، پر کردن فرم تماس کاغذی، روشی قدیمی و منسوخ محسوب می‌شود. حتما با اطلاعات ناصحیح و ناقص در فرم‌های تحقیقاتی یا فرم تماس سایت خود مواجه بوده‌اید و بسیار دیده‌شده است که اطلاعات موجود در فرم‌های کاغذی با دقت بسیار پایینی دریافت شده است و به مخاطب خود وعده اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص به‌روزرسانی محصولات و یا عرصه محصول جدید را داده‌اید اما در زمان درج اطلاعات مخاطب به داخل نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM مجدداً میزان دقت کمتر شده و اطلاعات وارده از صحت کمتری برخورد دارد است. بدقولی برند بزرگ‌ترین راهکار فراری دادن مشتری است.

یک شیوه مدرن برای مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات تحقیقاتی خود بیابید، شیوه‌ای که صحت محتوا را تأیید و به‌صورت خودکار این اطلاعات را به CRM ارسال نماید. اگر دسترسی به اطلاعات بدون تاخیر باشد، حتما در تبدیل یک تماس به یک مشتری موفق‌تر خواهید بود.



4- تحلیل و ارزیابی پس از برگزاری رویداد : الگوبرداری داده‌ها.

آیا در هنگام برگزاری رویداد ( رویدادی که دقیقا شبیه رویدادی است که رقیب شما برگزار می‌نمایند) شما اطلاعات بیشتری جمع‌آوری نموده‌اید یا رقیبتان ؟ چه میزان شبکه‌های اجتماعی صدای برند شما را نسبت به رقبا بلندتر می‌نمایند ؟
اگر از پیش شاخصی برای ارزیابی رویداد بازاریابی خود تعریف ننموده باشید، ارزیابی سلامت و موفقیت آن پس از اجرا، بسیار سخت و گاه غیرممکن است.
تا جایی که امکان دارد در هنگام برگزاری رویداد توسط رقبا اطلاعات جمع‌آوری نمایید.



5- رویداد را پیگیری نمایید : زمان عامل موفق است.

اگر اطلاعات را در فرم کاغذی دریافت نموده و طی 24 ساعت آینده به CRM وارد می‌نمایید، شانس شما از رقیبی که اطلاعات مخاطبان را بلافاصله به CRM ارسال می‌نماید در جذب و دریافت اطلاعات کمتر است. زیرا وی بلافاصله اطلاعات را به نمودارهای تحلیلی تبدیل و همزمان قادر به تغییر رفتار عملکردی تیم اجرایی در رویداد خویش خواهد بود . اصطلاحا رویکرد تحلیل همزمان خواهد داشت اما رویکرد تحلیلی شما از نوع تحلیل گذشته‌نگر خواهد بود.



6- کسب اطلاعات، تمیزکاری ، تکرار.

برای اینکه بتوانید یک رویداد بازاریابی حرفه‌ای و هدفمند را اجرا نمایید باید اطلاعات مناسبی را در پاسخ به لیستی از سوالات به دست آورید . به‌عنوان مثال : در چه محلی برگزار نماییم؟ چرا آنجا ؟ چه زمانی؟ چه قواعدی باید در محل برگزاری رعایت گردد ؟ چه امکاناتی باید باشد و وجود چه امکاناتی در محل غیرقانونی است ؟

حالا این اطلاعات را مورد تحلیل قرار داده و آن را با چند صاحب‌نظر در میان گذاشته و اصطلاحا آن را تمیزکاری نمایید. همین سوالات را با گروهی دیگر در میان گذاشته و این فرایند را با گروه جدید تکرار کنید. با پاسخ به این‌گونه پرسش‌ها و کشف نقاط اشتراک پاسخ‌های کسب‌شده، به بهترین و موثرین شیوه اجرا دست خواهید یافت.

با برنامه‌ریزی دقیق، آزمون پیش از اجرا، ارزیابی، تحلیل و بازتعریف برنامه‌ریزی، برنامه‌ روغن‌کاری شده و نرخ بازگشت سرمایه ROI برگزاری رویداد به میزان بالایی افزایش خواهد یافت.


تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت

Google+ Followers