روانشناسی رنگ در برندسازی
روانشناسی رنگ در برندسازی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاله ( روانشناسی رنگ در برند – قسمت اول ) به تشریح مفهوم سایر رنگها در روانشناسی رنگ در برندسازی میپردازیم.
رنگ آبی
اگر رنگ قرمز ، رنگ بدن فرض شود ، آبی رنگ ذهن است. مرطوب و آرامبخش، رنگ وضوح و ارتباط است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگ، رنگ آبی ، رایجترین رنگ در میان جمعیت جهان است و به ویژه توسط مردان ترجیح داده میشود. البته، رنگ آب در همهجا در زندگی روزمره حضور دارد. این رنگ آسمان، اقیانوسها و دریاچههاست. به عنوان اولویت جهانی و همهجانبه زیستمحیطی باعث میشود. آبی غیر خطرناک، محافظهکارانه و سنتی است. رنگ آبی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی ، هرگز برند را در معرض خطر قرار نمیدهد و هر طیف رنگ آبی برای هویت بصری برند بسیار بیخطر است. رنگ آبی به عنوان نشانهای از ثبات و قابلیت اطمینان به چشم میآید و تحقیقات نشان داده است که کارگران در اتاقهای آبی کارایی بیشتری دارند. البته، آبی نیز رنگ ناراحتی و سرماخوردگی نیز است. رنگ آبی یکی از محدود رنگهایی است که رنگ اشتهاآور است امانشان دهنده خراب شدن و سم نیز است. در برنامههای کاهش وزن، مواد غذایی که نباید خورده شود در یک صفحه آبی نوشته میشود زیرا شما مسئول کاهش مصرف آنها هستید. رنگ آبی ویژگیهای احساسی نیز در بر دارد :
معانی مثبت رنگ آبی :
- اعتماد
- وفاداری
- قابلیت اطمینان
- منطق
- آرامش
- امنیت
معانی منفی رنگ آبی :
- سردی
- دوری
- بدون حس
- دوستنداشتن
- بیتوجهی
- جذاب نبودن
رنگ بنفش
از ترکیب رنگ قرمز و رنگ آبی، رنگ بنفش ایجاد میشود . رنگ بنفش تعادل جذابی از ویژگیهای مردانه و زنانه است – همزمان گرم و سرد. در کنار هم بودن آرامش آبی و تحریککنندگی قرمز میتواند باعث نگرانی شود، مگر اینکه سلطه یکی بر دیگری روشن و مشخص باشد. بنفش مایل به آبی، سرد است ، درحالیکه بنفش مایل به قرمز به گرم است. رنگ بنفش، رنگ وفاداری و شجاعت است و به ثروت، لوکس و پیچیدگی اشاره دارد. این یکی از عجیبترین رنگها در طبیعت است و به همین ترتیب میتواند به خاص یا مصنوعی بودن اشاره دارد. در کوتاهترین طول موج قرار دارد و آخرین رنگ قابل مشاهده است. به همین دلیل، بنفش با زمان، فضا و کیهان ارتباط دارد. رنگ بنفش با معنویت، تفکر و واسطهگری همراه، که خلاقیت و تخیل را پیشنهاد مینماید. ارزشهای همراه رنگ بنفش عبارتاند از:
معانی مثبت رنگ نفش :
- حکمت
- لوکس
- ثروت
- معنویت
- تخیلی
- پیچیدگی
معانی منفی رنگ نفش :
- درونگرایی
- دزدی
- سرکوب
- پایین بودن
- فراموشی
- روحیه
رنگ ارغوانی
رنگ ارغوانی نه کاملا قرمز و نه کاملا بنفش است. ارغوانی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی دارای پیامهای متمایز و معانی روانشناختی بسیاری است. رنگ ارغوانی ، رنگ تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی است. رنگ ارغوانی عملگراست و محرک منطق و آگاهی و نماینده شفقت، حمایت و مهربانی و با احساسات احترام به خویشتن و رضایت همراه است. این یک رنگ تحولخواه است. گرایش به کنار گذاشتن قواعد قدیمی و به استقبال نظرات جدید رفتن. سطح مشخصی از جسارت را رنگ قرمز حفظ نموده است و به همین خاطر بسته به زمینه استفاده میتواند ظالمانه و تکان دهنده یا نوآورانه و تخیلی باشد. رنگ ارغوانی به خوبی برای تلاشهای خلاقانه و هنجارشکنانه مناسب است. معانی روانشناختی رنگ ارغوانی شامل موارد زیر است.
معانی مثبت رنگ ارغوانی :
- تخیلی
- شور
- دگرگونی
- خلاق یا مبتکر
- نوآوری
- تعادل
معانی منفی رنگ ارغوانی :
- ظلم و ستم
- عدم انطباق
- گستاخی
- تکان دهنده
- بیقاعدگی
- کمبود
رنگ سیاه ( رنگ مشکی )
رنگ سیاه ، جاذب تمام رنگهاست. رنگ سیاه به تنهایی دارای معانی روانشناختی عمیق است. سیاه نماد قدرت است. این یک رنگ مانع است: انرژی را جذب میکند. سیاه اساسا به معنای فقدان نور و تاریکی است. تفاوتی بین رنگهای سیاه وجود ندارد. رنگ سیاه شریک رنگ سفید در جرم و جنایت است. سیاه مترادف با پیچیدگی، سنگینی و جدی بودن است. سیاه بینظیر است و بدون شک، شیک است. رنگ عزاداری است. ویژگیهای روانشناختی کامل رنگ سیاه شامل موارد ذیل است.
معانی مثبت رنگ سیاه :
- پیچیدگی
- امنیت
- قدرت
- ظرافت
- قدرت
- ماده . جسم . جوهر
معانی منفی رنگ سیاه :
- سرکوب
- سردی
- تهدید
- سنگین بودن
- شیطان
- عزاداری
رنگ خاکستری
رنگ خاکستری خالص ، رنگی است که هیچ ویژگی روانشناختی غالبی ندارد. اما این بدان معنای عدم وجود قدرت در این رنگ نیست. رنگ خاکستری مدرن و پیچیده است. رنگ خاکستری برای برندهای حوزه فنآوری و لاکشری به خوبی کار کرده است. بهکارگیری ماهرانه از رنگ خاکستری میتواند بیانگر قدرت و کمال باشد. رنگ خاکستری ، بیانگر آب و هوایی شوم اما قدرتمند است . رنگ خاکستری به عنوان رنگ پوشش دهنده اولیه سطوحی که رنگ نداشتهاند ( مثل رنگ ضدزنگ). این رنگ عمیقا بر روی رنگهای اطراف خود اثر میگذارد، هم برای تعادل و هم برای ایجاد فضای منفی به جای سفید. ویژگیهای خاکستری شامل :
معانی مثبت رنگ خاکستری :
- ابدی
- بیطرف . خنثی
- قابل اطمینان
- تعادل
- باهوش
- قوی
معانی منفی رنگ خاکستری :
- عدم اعتمادبهنفس
- مرطوب
- افسردگی
- خواب زمستانی
- کمبود انرژی
- بیحسی
رنگ سفید
برعکس رنگ سیاه، که جذاب تمام رنگهای طیف نور و تجسم همه رنگهاست ، رنگ سفید بازتاب دهنده تمام طیف نور و نشانی از نبود هیچ نوع رنگی است. به همین دلیل، رنگ سفید نمادی از خلوص ، پاکی و بیگناهی است. در تنظیمات مراقبتهای بهداشتی، سفید، دلالت بر پاکیزگی و عدم بینظمی است. رنگ سفید مترادف با ازدواج و عروسی است. رنگ سفید، رنگی مدرن است که برندی نظیر اپل آن را به عنوان نماد شیکی براقی استفاده مینماید. نمادی از طراوت و نوآوری، بینظیری است. سفید میتواند سرماخوردگی، ناپاکی و انزوا را نیز نمایندگی نماید.
نتایج مثبت رنگ سفید :
- پاکیزگی
- وضوح
- خلوص
- سادگی
- پیچیدگی
- خنکی
نتایج منفی رنگ سفید :
- استریل
- سردی
- دوستنداشتن
- عنصر مسلط و حاکم
- جداسازی
- خالی
نتیجه
هویت بصری برند ، نحوه درک شما توسط مشتری را شکل میدهد. رنگ ، جزء جداییناپذیر برای ادراک است. انتخاب رنگ مناسب موجب خواهد شد که شخصیت برند شما را بهتر درک شود. این تصمیم نیست که بتوان بر اساس هوا و هوس گرفته شود. با درک روانشناسی رنگ در برندسازی ، میتوانید بر اساس بینشهای ناشی از نظرسنجیهای علمی در مسیر انتخاب رنگ گام درست بردارید. بنابراین، کدام رنگ برای برند شما مناسب است؟
مطالب مرتبط :
- تداعیات رنگ در ذهن مخاطب – برای برند خود چه رنگی انتخاب کنیم ؟
- تاثیر رنگ برند در بازاریابی ، تبلیغات و برندینگ
- نقش رنگ در برندسازی و فروش (مطالعه موردی برند Tiffany )
- چرا برخی محصولات اپل و مایکروسافت قرمز رنگ هستند ؟
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
نوشته روانشناسی رنگ در برندسازی – مفهوم رنگها در بازاریابی و تبلیغات – (قسمت دوم) اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT. پدیدار شد.
from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT https://ift.tt/2JyzEE4
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر