تعریف مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار چیست ؟
مزیت رقابتی Competitive Advantage و مزیت رقابتی پایدار Sustained Competitive Advantage زمانی مورد بررسی قرار میگیرد که سازمان در به دنبال برنامه ریزی استراتژیک و یا حداقل تعیین جایگاه استراتژیک سازمان در میان رقبا است. اینجاست که مشاور مدیریت استراتژیک به سازمان در تعیین مزیت و تقویت آن کمک مینمایند. حال ببینیم که این واژه به چه معناست و چگونه شکل میگیرد.
مزیت رقابتی به چه معناست ؟
به گفته Investopedia، «مزیت رقابتی صرفاً به معنای عوامل منحصربهفردی است که به یک شرکت اجازه میدهد کالا یا خدمات را بهتر یا ارزانتر از رقبای خود تولید کند. توجه داشته باشید که این عوامل به واحد تولیدی این امکان را میدهد که در مقایسه با رقبای خود، فروش بیشتری یا حاشیههای برتر تولید کند.»
مزیت رقابتی پایدار چیست ؟
به زبان ساده، مزیت رقابتی پایدار به تواناییها، داراییها یا ویژگیهای منحصربهفرد یک شرکت اشاره میکند که بازسازی، تکرار، یا پیشی گرفتن از آنها برای دستیابی به موفقیت یا سهم گیری دشوار است. این مزایا داراییها، ویژگیها یا تواناییهای شرکت هستند که کپی برداری یا بهتر از آن بودن دشوار است.
“مزیت رقابتی پایدار موقعیت برتر یا مطلوب در دراز مدت نسبت به رقبا ایجاد کند.”
مزیت رقابتی چگونه چه کاری میکند ؟
یک ویژگی منحصر به فرد یک شرکت که ممکن است به راحتی قابل بازسازی نباشد، همان مزیت رقابتی است. مزیت ویژگیای است که یک کسبوکار در طول زمان پرورش میدهد.
سه عامل اصلی وجود دارد که می تواند در نحوه شکل گیری و توسعه مزیت یک کسب و کار نقش داشته باشد:
- درک کامل بازار هدف.
- اجرای استراتژی ها.
- نظارت بر پیشرفت و عملکرد.
چرا داشتن مزیت رقابتی مهم است ؟
- این به شما کمک می کند تا پیشرفت را با دقت و وضوح بیشتری اندازه گیری کنید.
- به سازمان شما کمک می کند تا با اطمینان کامل رشد کند.
- به شما اجازه می دهد منابع (زمان، استعداد و دارایی ملموس) خود را بر به دست آوردن حداکثر نرخ بازگشت سرمایه ROI متمرکز نمایید.
- ثبات و قابلیت پیش بینی را به جریان درآمدی شما القا می کند.
- به شما کمک می کند به حداکثر شتاب سازمانی برسید
- هزینه های بازاریابی غیر ضروری، جذب نیرو و جذب سرمایه را کاهش می دهد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر