۱۳۹۳ بهمن ۱۰, جمعه

روش نوشتن یک روزمه کاری خوب برای استخدام

نوشته شده توسط تیم مشاوران مدیریت ایران


تیم مشاوران مدیریت ایران:
رزومه Resume عبارت است از فهرستی از فعالیت‌های آموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی انجام‌شده یک فرد در طی یک دوره زمانی مشخص در چهارچوب زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی که تصویر کننده جنبه‌های مالی، اقتصادی و انسانی تصمیمات وی خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر رزومه، کارنامه موجز حرفه‌ای شماست.
چگونه رزومه حرفه‌ای بنویسیم
بهترین روزمه کاری

حتماً تاکنون برای خود یا دیگران رزومه تهیه نموده و یا از دیگران تقاضای رزومه نموده‌اید.
شاید در اینترنت به دنبال "دانلود رایگان رزومه آماده" یا  "دانلود رایگان قالب رزومه"  گشته‌اید.
حتما تعداد زیادی فایل ورد دانلود کرده و سپس سردرگم شده‌اید که :
  • کدام قالب رزومه حرفه‌ای‌تر است ؟
  • کدام قالب رزومه، نماینده شخصیت من در نظر کارفرماست؟
  • کدام قالب رزومه را راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانم پر نمایم؟
  • کدام قالب رزومه، بررسی‌کننده را سردرگم‌تر نموده و فقدان تجربه کافی من را کمتر نشان می‌دهد ؟

لبخند می‌زنید ؟!! 
بله این تجربه تیم مشاوران مدیریت ایران، از مطالعه بیش از 20 رزومه‌ای است که روزانه برای ما ارسال می‌شود. رزومه‌هایی در رنگ‌های و شکل‌های مختلف که قالب اکثر آن‌ها از تعداد محدودی سایت انگلیسی‌زبان دانلود شده است.
جالب آنجاست که اغلب افرادی که دارای تجربه و تحصیلات سطح بالایی در حوزه مدیریت هستند از همین قالب‌ها استفاده نموده، اما آنان نیز اشتباهات دیگران را تکرار نموده‌اند.
سؤال اساسی اینجاست :
فردی که به رزومه خود اهمیت نداده و زمان کافی برای بررسی کمی و کیفی آن تخصیص نمی‌دهد، چگونه به نیاز کارفرما اهمیت خواهد داد ؟ چگونه ما و کارفرمایان ما باید به این فرد اعتماد نماییم؟
پیش‌تر در خصوص اینکه چگونه در زمان مصاحبه دوست‌داشتنی باشیم بیان نکاتی پرداختیم، حال به بیان برخی بایدها و نبایدها در خصوص تبیین یک رزومه حرفه‌ای خواهیم پرداخت که موجب افزایش اثربخشی آن خواهد شد. 

بایدها :
  • ساختار رزومه برای درخواست عناوین مختلف شغلی متفاوت است.
  • فرضاً ساختار رزومه برای درخواست یک سمت در حوزه منابع انسانی با درخواست یک سمت در حوزه مدیریت واحد مهندسی متفاوت است.
  • رزومه را خوانا نوشته، از بولت پوینت‌ها و فوت مناسب استفاده نمایید.
  • رزومه را با توجه به جایگاه سازمانی شغل موردتقاضا خود ویرایش نمایید.
  • حتماً در مورد اهداف شغلی خویش، و اینکه این اهداف چگونه به کارفرما کمک خواهد نمود و انتظار چه مواردی را در کار خود ندارید، توضیح دهید.
  • فهرست تجربیات شغلی گذشته خویش را به ترتیب زمانی معکوس بیان نمایید.
  • برای هر شغل: عنوان، سمت خود، نام کارفرما، محل و مدت همکاری را درج نمایید.
  • نتایج قابل ارزیابی و مشهود حاصل از حضور شما در هر شغل چه بوده است؟
  • از کلمات عملیاتی،کنشی و تعاملی به‌جای کلمات منفعل استفاده نمایید. مثلاً از کلمه "کار" استفاده ننمایید.
  • در مورد کتب، اختراعات، ارائه‌ها و افتخارات، مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه و گواهینامه‌های خویش توضیح دهید.
  • تأییدهای علمی اساتید دانشگاهی خود را به همراه آدرس ایمیل درج نمایید.
  • اطلاعات تماس باید شامل : آدرس محل زندگی، تلفن همراه، تلفن ثابت و ایمیل آدرس باشد.
  • زمان ویرایش رزومه.
  • تأییدیه خود بر صحت مطالب مندرج در رزومه.
  • در به‌کارگیری پس‌زمینه و رنگ‌بندی‌ها کمی خلاق باشید.
  • در مورد حجم فایل رزومه و شرایط پرینت آن نیز دقت نمایید.
 ادامه مطلب : 

چگونه رزومه حرفه‌ای بنویسیم



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت

Google+ Followers