۱۳۹۳ دی ۲۶, جمعه

ابراز جدید بازاریابی و برندینگ شرکت ها کوچک و برندهای بزرک : فروشگاه Pop-Up Shop

نوشته شده توسط دکتر سیدرضاآقاسیدحسینی on .

تیم مشاوران مدیریت ایران:
فروشگاه موقت یا نمایشگاه موقت Pop-up shop که به اسم‌هایی نظیر Pop-up store ، Flash retailing ،Pop-up retail نیز معروف است به فروشگاه یا نمایشگاه موقتی گفته می‌شود که به‌صورت برق‌آسا و یک‌شبه ظاهر می‌شوند. این نوع فروشگاه در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا در اشکال مختلفی دیده می‌شود.
branding marketing ابزاری برای برندینگ بازاریابی
این نوع فروشگاه‌ها از معنی سنتی مغازه یا فروشگاه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی عبور نموده و رویکرد جدیدی را ایجاد نموده است.
  •  Pop-up shop چیست ؟
در اوایل دهه 90 ، در حومه شهرهایی مانند توکیو، لندن، لس‌آنجلس و نیویورک، فروشگاه‌های موقتی برای فروش هر نوع کالایی ایجاد شد. از کالاهای هنری تا مد، تجهیزات و ابزارک های حوزه‌ی IT و حتی مواد غذایی. خرید ازاین‌گونه فروشگاه‌ها بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا محصولات و خدماتی که در این نوع فروشگاه‌ها عرضه می‌گردد، معمولاً انحصاری و تنها در آن فروشگاه عرضه می‌گردد.
عناصر تفکر کارآفرین در این نوع کسب‌وکار به‌وضوح مشاهده می‌گردد.

  • چه کسانی می‌توانند از ابزار Pop-up shop استفاده نماید :
جواب : هر فرد یا شرکتی می‌تواند از این ابزار استفاده نماید.
Pop-up shop ابزاری بسیار جالب و مناسب در جهت اهداف بازاریابی و برندینگ برای برندهای بزرگ نیز است.
برندها برای افزایش میزان سطح مواجه مشتری با برند و تقویت برنامه‌های بازاریابی خویش، شروع به ایجاد این‌گونه فروشگاه‌های موقت نموده‌اند.
تا چندی قبل، تنها برندهایی که در دنیای محصولات و خدمات ملموس Tangible Product فعالیت داشتند، از این ابزار برای معرفی و حضور در عرصه رقابت استفاده مینمودند.
مفهوم چیدمان موقت یا نصب و راه انداری موقت، سعی بر تقویت جایگاه یک محصول یا کالا در ذهن مخاطب خود دارد.
به‌تازگی برندهای معروف و معتبر نیز تمایل خود را در به‌کارگیری این ابزار نشان داده‌اند.
از سوی دیگر، برندهایی که تاکنون تنها در دنیای مجازی حضورداشته‌اند نیز به استفاده از این ابزار روی آورده‌اند. برندی نظیر eBay (وب‌سایت مزایده اینترنتی آمریکایی) یا Amazon.com (شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی).
بازاریابی برندینگ آمازون ای بی eBay amazon.com

حتی برندهایی که دارای فروشگاه و نمایشگاه دائمی در سراسر دنیا هستند به استفاده از این نوع ابزار علاقه بسیار نشان داده‌اند. مانندTarget, JCPenney, Gap
برخی برندها، برخی محصولات خود فقط برای عرضه در این نوع فروشگاه‌ها تولید می‌نمایند، تا بحث عرضه‌ی انحصاری و اشتیاق مراجعه به این‌گونه فروشگاه‌ها حفظ گردد.

  • ایجاد یک کسب‌وکار جدید در حمایت از ابزار Pop-up shop:
- از زمانی که این‌گونه فروشگاه‌ها به وجود آمده‌اند. تقاضا برای اجاره فضاهای خالی و با قرارداد کوتاه‌مدت نیز افزایش‌یافته و درنتیجه، برخی مشاوران املاک و مستقلات به‌صورت تخصصی در حوزه فضاهای اجاره‌ای با قرداد کوتاه‌مدت تخصص‌یافته‌اند. اینجاست که می‌توان گفت که رابطه بین مشاوران املاک و برندها معتبر بسیار تنگاتنگ می‌گردد.
- برخی سایت‌ها نیز تنها برای معرفی این‌گونه مکان‌های قابل اجاره ایجادشده‌اند. مثل Thestorefront.com که بهترین نمونه ازاین‌گونه سایت‌ها است.  ویدیویی از شرکت

  • ویژگی‌های فروشگاه‌های Pop-up Store:
مدت فعالیت فروشگاه : 1 روز تا 3 ماه
مکان فروشگاه: پرترددترین نقاط شهر ( می‌تواند یک مغازه معمولی ، دکه یا حتی یک کانتینر باشد)
اجاره بهاء فروشگاه: ارزان‌تر از فروشگاه‌های سنتی.
نحوه پرداخت اجاره بهاء : تماماً پیش‌پرداخت می‌گردد.
به‌کارگیری : فروش محصولات، حضور برند حتی در طی تعطیلات و کمپین‌ها، معرفی محصول جدید، افزایش آگاهی از برند، جابجایی انبار، ارزیابی یک ایده و یک مکان، افزایش میزان عوامل باحال برند.
marketingtools-branding 
  • فواید :
ارتباط با مشتری: فروشگاه خرده‌فروشی موقت امکان ارتباط مستقیم برند با مصرف‌کننده دریافت بازخورد بدون واسط را فراهم می‌سازد. همین‌طور در خصوص برندهای مجازی، باعث افزایش حس اعتماد مشتری به این‌گونه برند خواهد شد.
افزایش فروش : هنوز 95% خریدها به‌صورت غیر آنلاین انجام می‌شود. این همان فرصتی است در اختیار خرده‌فروشی قرار دارد.
افزایش آگاهی از برند : هنوز افراد و رسانه‌ها به گفتگو و معرفی یک کسب‌وکار تازه و محصولات جدید و باحال آن علاقه بسیار دارند. اصطلاحاً Buzz ایجاد می‌نماید.
ارزان‌تر است : هزینه برپا کردن یک فروشگاه موقت در حدود 80% یک فروشگاه به شیوه سنتی است.
سنجش بازار جدید : ورود به یک بازار جدید و ارائه یک محصول جدید.

منابع به کارگرفته شده:


  • Journal of Global Fashion Marketing: Bridging Fashion and Marketing,Volume 2, Issue 3, 2011
  • Journal title : Fashion & Textile Research Journal,Volume 14, Issue ,3, 2012, pp.400-412, The Korean Society for ClothIng Industry
  • The impact of cultural and psychological , differences on the acceptance of pop-up retail in Taiwan, Wei-chen Chen,Iowa State University 

فروشگاه Pop-Up Shop ابزاری برای ورود برندهای مجازی به دنیای واقعی

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت