۱۳۹۳ اسفند ۲۳, شنبه

نحوه استفاده از رنگ در پیام بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

در ابتدای هرسال میلادی، شرکت معتبر پنتون Pantone رنگ سال اعلام می‌نماید. از سوی دیگر، گروه بازاریابی رنگ CMG نیز پیش‌بینی خود را بر اساس برخی تحقیقات صورت پذیرفته در خصوص رنگ‌های موردعلاقه مشتریان در طی همان سال (بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی) را اعلام می‌نماید.
اما سؤال اساسی اینجاست : همه این کارها، چه کمکی به ایجاد یک رابطه قوی بین برند و مخاطب می‌نمایند؟
رنگ در برندینگ برندسازی
بر اساس فرایند برندسازی، می‌باید یک دسته از رنگ‌های انتخابی را به‌صورت استاندارد در تمامی پیام‌های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ به‌صورت ثابت بکار گرفت. این رنگ‌ها از عناصر چاپی تا وب‌سایت، باید حضور فعالی داشته باشند. این یکسان‌سازی کاربردی رنگ، موجب تقویت تصویر برند و در صورت وجود آن در لایه‌های محصول، موجب تقویت و تعمیق تجربه برند خواهد گشت.

سؤال دیگری که  به ذهن متواتر می‌گردد این است: چه رنگی را انتخاب نماییم؟

اگر پیش از انتخاب رنگ برندتان، به 5 سؤال کلیدی زیر پاسخ مناسب دهید، فرایند انتخاب رنگ با دقت بالاتری صورت خواهد پذیرفت:

1- قصد تحریک کدام بخش از احساسات مخاطب را دارید؟
بر اساس کتاب "Color: Messages & Meanings" نوشته L. Eiseman، رنگ‌ها، احساسات متفاوتی را در افراد مختلف برمی‌انگیزنند. وی در کتاب خود در خصوص احساسات مرتبط با رنگ‌ها و سایه‌ها اطلاعات مفیدی را آورده است.
برای مثال؛ رنگ قرمز برانگیزاننده‌ی قوی احساسات است.هرچند که بیان‌کننده خطر، جشن، عشق، اشتیاق و رژ لب قرمز، نیز است.
بنابراین بر اساس برنامه‌ریزی برندینگ، با به‌کارگیری رنگ‌ها باید احساساتی برانگیزانید و پس از ارزیابی آن‌ها، رنگ‌هایی که موجب تقویت فرایند انگیزش می‌گردند را مورد تأکید قرار دهید.

2- کدام سایه رنگ‌ها، مرتبط به رنگ‌های انتخابی برند شما هستند؟
نتایج تحقیقات دانشگاه Wollongong استرالیا در سال 2005 نشان‌دهنده تداعیات رنگ در ذهن مخاطبان متفاوت در بخش‌های جغرافیایی گوناگون جهان است.
بر اساس این تحقیق برای مثال، در کشور آمریکا :
  • رنگ آبی : تداعی‌کننده اسباب‌بازی، غذای سالم،غذاهای لبنی، دسر و خدمات مالی است.
  • رنگ قرمز : تداعی‌کننده اسباب‌بازی ، پیزا و غذاهای گوشتی است.
  • رنگ نقره‌ای : تداعی‌کننده غذاهای لبنی،غذاهای سالم سبز، غذاهای سالم گیاهی، اسباب‌بازی و خدمات مالی است.
  • رنگ زرد : تداعی‌کننده غذاهای لبنی، غذای سالم، دسر، اسباب‌بازی است.
  • رنگ صورتی : تداعی‌کننده لوازم‌آرایشی و باربی است.
توجه به طرح‌های رنگی مرتبط با خصوصیات ذاتی صنعت، بسیار حائز اهمیت است، بنابراین سایه رنگ‌هایی را انتخاب نمایید که در نزد مخاطب غیرطبیعی و نامرتبط با برندتان به نظر نرسد.
 3- شخصیت برندتان چیست ؟
آقای Mike Moser در کتاب United We Brand چنین بیان می‌نمایند: 8 رنگ اصلی (مانند 8 رنگ موجود در جعبه مداد شمعی : قرمز، زرد، آبی، سبز، نارنجی، قهوه‌ای، بنفش، مشکی) می‌توانند برند را "پرخاشگر، پرهیاهو یا پویا" نشان دهند.
برندها بین‌المللی به دنبال انتقال کیفیت پیچیده به مخاطب هستند. عناصری مانند صمیمیت یا ظرافت. برای مثال برندهایی مانند Armani و Tiffany ارائه‌دهندگان این‌گونه از کیفیت هستند.
این‌گونه برندها، جعبه مداد شمعی خود را 64 رنگ فرض نموده و به دنبال غنای  رنگ بالاتری هستند.
موسر اشاره می‌نمایند: اگر شخصیت برندتان چاشنی شایستگی و خردمندی بیشتری دارد، با به‌کارگیری رنگ‌های پیچیده‌تر، این خصوصیات کیفی را تقویت خواهید نمود.

4- چه رنگ‌هایی را رقبا به کار گرفته‌اند؟
موسر در جای دیگر اشاره نموده است که رنگ‌های مشخص و متمایزکننده برای جلب‌توجه مصرف‌کننده به‌سوی برند، کمک بسیار بزرگی است. مانند رنگ زرد در برند Shell که ما را به ورود به پمپ‌بنزین ترغیب می‌نمایند (پمپ‌بنزین اختصاصی شرکت نفتی شل) و یا رنگ قرمز بر Campbell’s soup که از انتهای سوپرمارکت ما را فرامی‌خواند. رنگ‌ها به یادآوری برندها کمک می‌نمایند.

 نحوه استفاده از رنگ در پیام بازاریابی، تبلیغات و برندینگ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت