۱۳۹۷ تیر ۲۷, چهارشنبه

انواع لوگو حرفه ای – تحلیل انواع لوگو در برندسازی

انواع لوگو حرفه ای

انواع لوگو حرفه ای یکی از سوالات رایج کارفرمایان ماست. پیش‌تر هم در خصوص انواع لوگو در همین سیایت منتشر نموده‌ایم. اما با توجه به سوالات فراوانی که به دست می‌رسد ، بر آن شدیم که از یک نقطه دیگر انواع لوگو حرفه ای را مورد بررسی قرار دهیم. در عملیات برندینگ ، هیچ چیزی به اندازه لوگو ، فورا به یاد مخاطب نمی‌آید. لوگوی شما مهر شما بر محصولات و خدمات جهانی شماست. لوگو حرفه ای به عنوان بخش مهم از هویت برند ، یک نماد بصری پر از معنی است که می‌تواند در یک لحظه ذات و اعتبار نام تجاری ( نام برند ) شما به مشتریان نشان دهد. لوگوی شما در قسمت قله برند شما واقع شده است و بازتابی کوچک اما واضح و روشن از پیچیدگی برند شماست که بخش عمده آن زیر آب قرار گرفته است ( برای مشتری قابل رویت نیست  ).

انواع لوگو حرفه ای Types of Logos

زمانی که در خصوص انواع لوگو حرفه ای صحبت می‌شود ، غالبا در خصوص کاربرد لوگو در کمپین تبلیغاتی نیز حرفی به میان می‌آید. باید به این نکته اشاره شود که چگونه یک لوگو روی یک کارت ویزیت و یا در تبلیغات روی یک بیلبورد باید استفاده شود. لوگو چیزی نیست که به دست یک طراح در خارج از شرکت خود بسپارید و هرچه وی داد را قبول نمایید. حتی اگر طرحی آن را برون‌سپاری می‌نمایید باید روی طرح‌های وی بسیار سخت‌گیرانه و انتقادی نظر دهید تا به چیزی که نیاز دارید ، دست‌یابید. دقت نمایید که با بررسی انواع لوگو حرفه ای برندها حاضر در بازار بین‌الملل به این نتیجه می‌رسد که این لوگوها محصول یک تفکر مهندسی یا یک طراحی نیست ، بلکه خروجی فرایند تحقیقات بازار در استراتژی برندسازی و  فرایند STP بازاریابی است.

حتی ساده‌ترین لوگو ، نتیجه تلاش‌ها برای پیروی از اصول بنیادی برند است . لوگوی شما باید با تصاویر نمادین و اشکال هندسی مشخص و متمایز شود. لوگو باید از استراتژی برند الهام گرفته شود. در نهایت، یک لوگوی موفق استراتژی برندسازی را از طریق طراحی، به منصه حضور می‌آورد.

به‌طورکلی، طراحی یک لوگو حرفه ای ، کار آسانی نیست. لوگو می‌تواند دارای عناصر نوشته Typefaces ، رنگ Color و نماد Symbol باشد. با استفاده از این عناصر ، طراح باید یک علامت یا نماد برای کسب‌وکار خلق نماید که حقیقت و عمق  مفهوم نام تجاری را نشان دهد.

لوگو به عنوان امضاء برند است که باید توسط توالی شناختی ، مشخص از رقبا متمایز باشد. این نیاز به ایجاد یک شخصیت برای نام تجاری و نیز ایجاد صدای برند برای متمایز شدن برند است. با این حال،  لوگوی شما باید به یک ایده ساده تبدیل شود. لوگوهایی که سعی در انتقال مفاهیم چندگانه دارند در نهایت برای هیچ یک از آن ایده‌ها،  قابلیت یادآوری ندارند. خبر خوب این است که کمبودی در سبک‌های طراحی لوگوهای موفق وجود ندارد. لوگو حرفه‌ای می‌توانند مبتنی بر متن یا مبتنی بر تصویر باشد، واقعی یا نمادین، استاتیک یا پویا. شناختن انواع لوگو حرفه ای برای ساخت یک استارتاپ یا برندسازی مجدد بسیار حائز اهمیت و این مقاله می‌تواند شما را یاری رساند.

دسته‌بندی‌هایی که در این مقاله ارائه می‌گردد، قطعی یا  مطلق نیستند ، زیرا این عناصر می‌توانند باید سایر عناصر ترکیب شوند . اما اینکه کدام سبک لوگو برای شما مناسب است ، باید در مشورت با یک متخصص مشاوره برندینگ و بر اساس اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار و استراتژی برند تعیین گردد.

 

انواع لوگو حرفه ای

 

لوگوتایپ ( لوگو نوشته / علامت نوشته )   Monogram / logotype

لوگو تایپ ، همان نام تجاری شرکت است که به صورتی خاص ( با رنگ و طرحی خاص ) نوشته شده است و وظیفه لوگو را به عهده گرفته است. نحوه تغییر این نوشتن مه است. نام رسمی شرکت شما، یا اختصار به راحتی قابل تشخیص است، لوگو تایپ یک کلمه (یا چند کلمه) است که می‌بایست خوانشی آسان باشد اما از سایر لوگوها متمایز باشد. به این معنا، یک لوگو تایپ ساده‌ترین شکل معرفی برند است. لازم نیست در طراحی لوگو خیلی نمادگرا یا نمایشی باشید ، کافی است که بتوانید شخصیت برند خود را در لوگو نشان دهید. لوگو تایپ گاه یک نماد مفهومی ( کانسپچتوال )  یا تصویری از واقعیت است، و بیانگر ایده‌ای فراتر از نامی است که باید صرفا خوانده شود. این نوشته میتواند نام کامل برند یا به صورت اختصاری باشد. مثلا در لوگو فدرال اکسپرس FedEx یک فلش در فضای خالی بین دو حرف آخر وجود دارد ( بین E و X ) که نمادی برای حرکت روبه‌جلو و پیشرفت است. ظرافت این نماد، در واقع، قوی‌ترین ویژگی آن است.

لوگوتایپ ( لوگو نوشته / علامت نوشته )   Monogram / logotype

لوگو با حرف تغییر شکل یافته

لوگو با حرف تغییر شکل یافته ، پسرعموی همان لوگو نوشته است که کمی مختصر شده است ، لوگو با حرف تغییر شکل یافته ، یک حرف خاص از نام تجاری است که با کار گرافیکی به یک لوگو تبدیل شده است. ازآنجاکه آن‌ها ساده مستقل است، یک کلمه یا پیام کامل نیستند برای همین باید برای این نوع لوگو، یک شخصیت واحد و قوی ایجاد نمود. اگر برندسازی با موفقیت‌آمیز انجام شود ، این کلمه به طور خودکار و ناخودآگاه نام کامل نام تجاری را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد منماید. مزیت لوگو با حرف تغییر شکل یافته در مقیاس‌پذیری آن است. زیرا آن‌ها حداقل عناصری را به کار گرفته‌اند، پس به آسانی برای آیکون برنامه، شبکه‌های اجتماعی و غیره قابل‌استفاده هستند. مثلا “Y”  یاهو ،نمونه خوبی از این نوع لوگو است. 

لوگو با حرف تغییر شکل یافته

لوگوی مفهومی

لوگو مفهومی بر قدرت خیال پردازی ذهن مخاطبین تکیه مینماید تا مفاهیم اصلی و پایه ایی برند را نمایندگی و برند را از سایر رقبا متمایز نماید. البته انتخاب این نوع لوگو یک چاقو دولبه است، شاید لوگویی باشد که به راحتی قابل تشخیص باشد و یا یک شکل انتزاعی و مبهم که اصلا کمکی به شناخت مشتری نمیکند. لوگو مفهومی باید ساده اما چشمگیر و جذاب باشد و دارای ابهام خاصی است. در اغلب مواردی که کارفرمایان را برای استفاده از لوگوی مفهومی متقاعد می‌نماییم به تجربه دیده‌ایم که ، ایده پردازی و نهایی نمودن خود طرح لوگو از اجرای آن بسیار سخت‌تر است. ازآنجاکه لوگوی مفهومی ، طبیعتا دوپهلو و دارای ابهام باید باشد، ما لوگو مفهومی برای برندهایی چندمنظوره، خدماتی و تکنولوژیکی در نظر می‌گیریم ، زیرا کارآمدی بیشتر دارد.

انواع لوگو حرفه ای لوگو با حرف تغییر شکل یافته

لوگوی نشانه‌گذاری

هنگامی‌که لوگو تایپ، لوگو با حرف تغییر شکل یافته و یا لوگوی مفهومی در یک شکل هندسی قرار می‌گیرد که بخش مهمی از هویت آن است، بدان لوگوی نشانه‌گذاری می‌گوییم. لوگوی نشانه‌گذاری اغلب حاوی عناصر چندگانه است، اما در هنگام انتخاب این نوع از لوگو، باید به سادگی به عنوان هدف نهایی توجه شود. ضعف لوگوی نشانه‌گذاری در مقیاس‌پذیری است. ازآنجاکه متن یا اشکالی، به صورت تعریف شده در داخل یک فضای ثابت قرار می‌گردد، با تغییر مقیاس، این عناصر می‌توانند غیرقابل‌خواندن شوند، زیرا مثلا لوگو برای استفاده از تلفن همراه یا سایر رسانه‌های کوچک کاهش می‌یابد.

انواع لوگو حرفه ای لوگو نشانه گذاری

لوگوی پویا

هنگامی‌که به فرایند برندینگ می‌رسیم، ” وب برندینگ ” بسیار حائز اهمیت می‌گردد. استفاده از تبلیغات چاپی روزبه‌روز کمتر می‌شود. این به این معنی است که لوگوها نیز می‌توانند پویا باشند. لوگوی پویا می‌تواند حرکت کند و یا از یک شکل یکپارچه به اشکال دیگری تبدیل شود.استودیو ساخت موزیکی در پرتغال به نام Casa Da Musica، نیاز به یک لوگوی پویا و قابل تغییر داشت. این پروژه به Sagmeister اتریشی که در دنیای گرافیک بسیار مشهور هست ، سپرده شد. وی بر اساس شکل چندوجهی ساختمان این استودیو ، یک لوگو پویا طراحی نمود که بر اساس هارمونی تصویری از مدیر آن مرکز ، نهایی شده است. ویدیو مرتبط با لوگوی پویا

Dynamic logo لوگوی پویا

انتخاب نوع مناسب لوگو می‌تواند دلهره‌آور باشد. بااین‌حال، هنگامی‌که اطلاعات کافی در خصوص استراتژی درونی و بیرونی سازمان وجود داشته باشد، فرآیند انتخاب نوع لوگو آسان‌تر می‌شود. هنگامی‌که شخصیت، موقعیت و پیام برند تعریف‌شده باشد، به‌شرط انتخاب مناسب و طراحی صحیح ، لوگو می‌تواند به بهترین شکل ممکن تداعی مدنظر را در ذهن مخاطب ایجاد کند. این سطح از درک ، تنها پس از تحقیقات مورد نیاز برای استراتژی برندسازی حاصل می‌گردد. با درک درست از کوه یخی به نام برند، می‌توانید قله آن به درستی شکل دهید،  تا انعکاسی از گستردگی و تنوع چند سطحی حاضر در زیر سطح آن باشد.

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

نوشته انواع لوگو حرفه ای – تحلیل انواع لوگو در برندسازی اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT. پدیدار شد.



from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT https://ift.tt/2uyJj4W

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت