۱۳۹۷ تیر ۱۴, پنجشنبه

استخدام فروشنده مناسب بدون فروختن ( روش استخدام فروشنده ماهر بدون دوره آزمایشی )

استخدام فروشنده مناسب

استخدام فروشنده مناسب ( استخدام فروشنده حرفه‌ای ) یکی از واژه‌های بسیار مهم در ذهن هر مدیر فروش یا مدیر عاملی است ، زیرا که اغلب مدیران ، استخدام فروشنده مناسب را عامل اصلی و حیاتی در موفقیت یک تیم فروش می‌دانند. قبلا در مقاله‌ایی بیان نمودیم که افزایش فروش بدون استخدام فروشنده جدید امکان پذیر است و استخدام فروشنده مناسب به ویژه برای شرکت‌های کوچک و جدید که در آن موفقیت یا شکست هر فرد می‌تواند تاثیر سریع و مستقیم بر مسیر شرکت داشته باشد، بسیار حائز اهمیت به نظر می‌آید. بدیهی است که مدیریت فروش می‌خواهد فروشنده‌اش بهترین عملکرد فروش را در بازار هدف داشته باشد زیرا از تاثیر استخدام فروشنده حرفه‌ای بر افزایش فروش ، اطلاع دارند و از طرفی نیز از تاثیر فروشنده بد بر افزایش هزینه‌های سازمان بی اطلاع نیستند.

 استخدام فروشنده مناسب بدون فروختن ( روش استخدام فروشنده ماهر بدون دوره آزمایشی )

اما سوالات مهم زیر مطرح است :

  • چگونه می‌شود فروشنده‌ای را استخدام نمود ، بدون اینکه در تیم ما کرده باشد و مورد آزمون فروش قرارگرفته باشد؟ آیا فروشنده بدون دوره فروش آزمایشی ، قابل استخدام است ؟

من تجربه استخدام‌های یک روزه در کمپین‌های برندینگ بین‌المللی شرکت‌هایی نظیر ردبول را در اختیار شما قرار می‌دهم و امیدوارم که علاقه‌مندانی  که این مطلب را بعدا از سایت تیم مشاوران مدیریت ایران در سایت یا وبلاگ خود کپی می‌نمایند ، کل مطلب را درج نمایند تا خوانندگانشان دچار سردرگمی نشوند.

از آنجایی که در کمپین‌ها ، نیروهای محلی ، برای زمان خاصی استخدام می‌شوند ( معمولا یک هفته الی ۱۰ روز ) ، مدیر کمپین یا مدیر فروش ، هیچ شناختی قبلی از افراد ندارد و با توجه به عدم تسلط بر زبان محلی ( تایلندی ، مالایی ، گرجی ، آذری ، …. ) ، در زمان مصاحبه هرچند که به تحلیل زبان بدن اشراف وجود دارد ، موانع زبانی ، موجب عدم درک صحیح نیروهای محلی می‌گردد.

 

شرایط استخدام فروشنده مناسب

 

وقت زیادی را صرف مکالمه تلفنی نکنید

تماس تلفنی با ارسال‌کننده رزومه ( کاندیدای فروشندگی ) یکی از گام‌های مهم استخدام فروشنده مناسب است . فروشنده حرفه‌ای باید بتواند خود را به درستی از طریق تلفن معرفی نماید ، حتما بهتر از دیگران. ارائه گزارش ساده و مفید به مدیر یک مهارت فروشنده حرفه‌ای است. تنها باید حس نمود که آیا این فرد در مسیری که ما می‌خواهیم ، می‌تواند حرکت نماید یا خیر .

یک تجربه : یکی از کارفرمایان ما اعلام نمود که تاکنون بیش از ۲۰۰ رزومه دریافت نموده ، زمانی زیادی صرف مصاحبه تلفنی نموده ، ولی هیچ‌کدام در پایان مناسب نبودند.

نیازهای خود و شرح شغلی فروشنده را به وضوح تعریف نمایید

نگاهی به تیم فروش خود بی اندازید. یک چیزی کم است . نه ؟ کمبودهای تیم خود را به وضوح مشخص کنید ، حالا شرح وظایف فردی که این کمبود را باید جبران کند را نیز مشخص نمایید. به جرئت می‌توان گفت که ، اینکه مدیر از قبل تعیین کند که چرا در حال استخدام است ، خود یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند قبل از استخدام فرد انجام دهید.اما بسیار دیده‌ایم که مدیر فقط یک فروشنده می‌خواهد، اما چرا ؟ جمله بسیار پرمغزی است که می‌گوید :  اگر ندانید که دنبال چه هستید ، چگونه زمانی به آن رسیدید، میدانید که به آن رسیده‌اید ؟

یک تجربه : یکی از کارفرمایان ما اعلام نمود که یک تعدادی فروشنده جدید می‌خواهم ؟ / پرسیدم : چه تعداد ؟ / گفت : فکر نکنم دو تا کافی باشه !

سریع عمل نمایید

خوشتان بیاید یا نیاید، بازار برای جذب افراد با استعداد بسیار رقابتی است، به خصوص در حوزه  بازاریابی و فروش B2B ( فروش شرکت‌به‌شرکت ). در بازار ایران تعداد شرکت‌هایی که بتوانند به شما فروشنده حرفه‌ای معرفی نمایند ، تقریبا صفر است ، درحالی‌که در انگلیس یا آمریکا بسیار زیاد هستند . از سوی دیگر یک فروشنده حرفه‌ای و مستعد ، دارای پیشنهاد‌های کاری بسیاری است ، اگر فردی را می‌شناسید که می‌تواند به شرکت شما کمک نماید، سریع پیشنهاد همکاری دهید یا ریسک استخدام  شدن توسط رقبا را قبول نمایید.

یک تجربه : یکی از کارفرمایان ما اعلام نمود که یک فروشنده حرفه‌ای خیلی خوبی پیداکرده بودم  و قرار بود که بعد از برگشتم از سفر حج ، مذاکره نماییم. اما الان در شرکت رقیب است.

روی کوتاه‌مدت تمرکز کنید

شما برای نیاز فوری استخدام می‌کنید، بنابراین باید کاندیدای فروشندگی را بر اساس مهارت‌هایی که در طول ۳ تا ۶ ماه آینده برایتان مفید است ، ارزیابی نمایید. اگر فکر کنید که کدام یک از کاندیدها، چه چیزی برای انتقال به نقش فرضی که ممکن است درطی یک یا دو سال دیگر در تیم فروش شما به وجود آید ، خواهد داشت ، جز تلف نمودم وقت خود ، کاری نکرده‌اید. وقتی تصمیم می‌گیرید، اجرا نمایید. هیچ فروشنده حرفه ایی نیست که بتوانیم بگوییم که به صورت ۱۰۰% در شرکت شما خواهند ماند، مگر آنکه شما دختر یا پسر دم بخت داشته باشید و بخواهید با وی خویشاوند شوید تا وی برای همیشه نزدیک شما بماند ، که در این حالت نیز ماندن وی قطعی نیست.

یک تجربه : یکی از کارفرمایان ما اعلام نمود که من فقط یک فروشنده‌ای می‌خواهم که حداقل ۵ سال تضمینی برایم کار کند و مجبور نشوم دنبال فروشنده بگردم.

تحقیقات اولیه

یک فروشنده حرفه‌ای و مناسب ، پیش از حضور در محل شرکت ، باید تحقیقاتی در خصوص شرکتی که به آن وارد می‌شود ، انجام دهد. زیرا تحقیقات و کسب اطلاعات از مشتری ، وظیفه فروشنده است و باید این کار را دائما انجام دهد. اگر کاندیدا از شما سوالی کند که می‌توانست از قبل از اینترنت ، جواب آن را پیدا نماید ، آیا در تحقیقات موفق بوده است ؟ گاه کاندیدا می‌خواهد که به شما و خودشان این مطلب را القاء نماید که شما بهترین شرکت برای کار را دارید. فریب نخورید

پوشش و نظافت

ما ایرانی‌ها خیلی ظاهر بین هستیم. در مواردی یک کاندیدا با لباس‌هایی به جلسه مصاحبه می‌آید که از دیگران به امانت گرفته است و برای آن جلسه نیز خود را مرتب و تمیز نموده است. اگر کار شما به گونه‌ای است که پوشش و نظافت فروشنده بسیار حائز اهمیت است . سعی نمایید که زمان مصاحبه را برای وی به صورت یک سورپرایز تعیین نمایید تا وقت تغییر چهره موقت از وی گرفته شود. توجه نمایید ، تمیز و مرتب بودن با هر سطح درآمدی قابل انجام است. حتی اگر پیراهن شخصی فروشنده وصله داشته باشد ، اما تمیز باشد ، این نشان می‌دهد که شما می‌توانید در آینده روی تمیزی و مرتبی لباس فرم وی نیز حساب نمایید.

زمان

در زمان انتخاب فروشنده مناسب به زمان خیلی اهمیت دهید، اغلب کاندیدهای نامناسب ، سعی دارند که زمان شما را با زمان خود هماهنگ نمایند. به این معنا که فرد در منزل و بی‌کار است اما اگر از وی بخواهید ساعت ۸ صبح در محل شرکت باشد ، از شما درخواست ساعت ۱۰ یا ۱۱ را خواهد نمود. چرا ؟ زیرا در آن ساعت خواب است. زمان علیه شما است .اگر فروشنده مناسب نداشته باشید ، زمان دشمن شما خواهد شد.

 

تلگرام خبرنامه مدیریت تجارت

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

نوشته استخدام فروشنده مناسب بدون فروختن ( روش استخدام فروشنده ماهر بدون دوره آزمایشی ) اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT. پدیدار شد.



from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT https://ift.tt/2MOgRCE

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت