۱۳۹۶ خرداد ۲۵, پنجشنبه

شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست ؟ ( Key Performance Indicator )

شاخص کلیدی عملکرد KPI ابزاری برای ارزیابی عملکردهای مهم و اساسی برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب‌وکار است. تعیین این شاخص بر عهده مشاور برنامه ریزی استراتژیک یا مدیریت برنامه ریزی استراتژیک سازمان است.

“شاخص کلیدی عملکرد” یکی از انواع شاخص عملکردی است ( شاخص عملکرد KRI , KPI , PI شاخص کلیدی ، شاخص نتیحه ای ، شاخص عملکردی ) است.

 

شاخص کلیدی عملکرد KPI Key Performance Indicator

 

این شاخص یک مقدار ( شاخص ) قابل‌اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد که یک شرکت به چه میزان به اهداف خود نزدیک شده است. سازمان‌ها از شاخص کلیدی عملکرد در سطوح متفاوتی برای ارزیابی میزان نزدیک شدن به اهداف و موفق شدن ، استفاده می‌نمایند.

شاخص کلیدی عملکرد ( سطح بالا ) بر عملکرد کلی سازمان تمرکز دارد، اما شاخصهای کلیدی عملکرد ( سطح پایین ) بر فرایندهای بخش‌های ( دپارتمان‌های) مختلف سازمان مانند فروش، بازاریابی یا منابع انسانی متمرکز است.

 

چه عاملی سبب اثرگذاری شاخص کلیدی عملکرد بر عملکرد سازمان می‌گردد ؟

شاخص کلیدی عملکرد زمانی ارزشمند است که روح آن در سازمان جاری باشد. برخی سازمان‌ها به صرف اینکه شنیده‌اند که این ابزار می‌تواند به آنان کمک نماید ، شروع به سیاه کردن کاغذ می‌نمایند و با چشمان بسته وارد این مسیر می‌شود و از مشاور خود دائما می‌پرسند که چرا معجزه‌ای رخ نمی‌دهد تا ما با این ابزار ایمان آوریم ؟!!! پس کجاست این تغییرات مثبت ؟ حال‌آنکه آنان فراموش نموده‌اند که این ابزار تنها در بستر ارتباط بین افراد و دپارتمان‌ها می‌تواند موفق شود. موفقیت تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد در وجود قوانین و قواعد مشخص برای ارتباط درون‌سازمانی و وجود سیستم جمع‌آوری اطلاعات معین است.

برای پیاده‌سازی استراتژی ، تهیه KPI ها در سازمان بسیار مهم است، بنابراین تیم‌های درگیر در این مبحث، باید اهداف سازمانی را به خوبی درک نموده باشند. باید بدانند که چگونه برنامه به آن دست خواهد یافت و چگونه باید بر اساس این اطلاعات عمل کرد.

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، عملی است که باید دائما با اعمال‌نظر تحلیلگران ، مدیران و رؤسای سازمان تکرار شود. با همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف سازمان، اطلاعاتی کافی در خصوص مشکلات و مسائلی که حتما باید مورد ارزیابی واقع شود ، به دست خواهد آمد.

 

شاخص‌ کلیدی عملکرد باید بر اساس پنج سوال زیر تعیین شود :

  • آیا هدف ، مشخص و معین است ؟

  • آیا می‌توان فرایند دسترسی به هدف را ارزیابی نمود؟

  • آیا رسیدن به هدف امکان‌پذیر و واقع‌بینانه است ؟

  • هدف تعیین‌شده ، به چه میزان به اهداف سازمان مرتبط است ؟

  • چه چهارچوب زمانی برای دستیابی به هدف در نظر دارد ؟

 

روش تعیین شاخص کلیدی عملکرد

تعیین این شاخص کمی چالش‌برانگیز و نیاز به تجربه دارد.یک شاخص یک کلمه ممکن است باشد اما چکیده کل فعالیت‌های یک بخش مشخص از سازمان در آن لغت است. گاه شاخص کلیدی عملکرد با معیارهای کسب‌وکار اشتباه شده می‌شود و همین‌جاست که بسیاری از شرکت‌ها در این مسیر موفق نیستند.

 

گام‌های مهم در تعریف KPI

  • به دنبال چه نتیجه‌ای هستید ؟

  • چرا این هدف مهم است ؟

  • چگونه باید فرایند دستیابی به هدف را ارزیابی نمود ؟

  • چگونه می‌توانید بر مسیر دستیابی به هدف اثرگذارید ؟

  • چه کسی مسئول دستیابی به آن هدف است ؟

  • چگونه از دستیابی به آن هدف مطلع می‌شوید ؟

  • چگونه باید مسیر دستیابی به هدف مورد بازنگری و ارزیابی مجدد واقع شود ؟

 

مطالب مرتبط :

 

 

تلگرام خبرنامه مدیریت تجارت

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

مقاله " شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست ؟ ( Key Performance Indicator ) " ، اولین بار در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT منتشر شده است. نویسنده مطلب : دکتر علی امینی کیانمهر اولیاء .
همچنین میتوانید خبرنامه تیم مشاوران مدیریت را در تلگرام، هفته‌ای یکبار دریافت نمایید :

http://ift.tt/1UkG077



from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT http://ift.tt/2stnrHM
via IFTTT

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت