۱۳۹۶ تیر ۸, پنجشنبه

بازاریابی یک به یک  One-to-One Marketing

بازاریابی یک به یک چیست ؟

بازاریابی یک به یک  { بازاریابی ۱:۱  /  Personalized Marketing  /  Individual Marketing  }  یکی از انواع بازاریابی است .

یک رویکرد استراتژیک یا تاکتیکی ارتباط با مشتری است که بر اساس دسترسی سازمان به اطلاعات مشتریان شکل گرفته است . بنابراین در بازاریابی یک به یک ، سازمان بر اساس نیاز هر مشتری ، محصولات و خدمات خود را فراهم می‌سازد. بازاریابی یک به یک ریشه در بازاریابی خصوصی‌سازی شده  ( بازاریابی شخصی‌سازی ) Customize Marketing دارد که امروز به مرحله جدیدی‌تر به نام کاستومیریزیشن  Customirization  رفته است.

بازاریابی یک به یک one-to-one marketing

تعریف بازاریابی یک به یک

” بازاریابی یک به یک عبارت است از طراحی یک یا چند جز از عناصر آمیخته بازاریابی Marketing Mix بر اساس خصوصیات یک مشتری معین. بازاریابی یک به یک عبارت است از ارائه کالا در یک بخش از بازار و به یک فرد از آن بازار (Arora, et al., 2008).”

البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی بازاریابان به اشتباه تصور می‌نمایند که کار در بازار نیش ( بازار خاص ) همان بازاریابی یک به یک است ، درحالی‌که این نوع از بازاریابی فقط بر یک فرد تمرکز دارد و نه گروهی از افراد.

یک شرکت بزرگ با هزاران مشتری نیز می‌تواند وارد بازاریابی یک به یک شود.

برای مثال یک بانک که دارای صدها هزار مشتری است، می‌تواند با تعداد مشخصی از مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار نموده ، برای آن‌ها ترفیعات فروش مستقیم طراحی نماید و پیام‌های منحصربه‌فردی برای هر یک از مشتریان خویش ارسال نماید  ( نرخ بهره ، تعرفه‌ها و مزایای جدید ،…  )( که البته با توجه به مدیریت شایسته در بانک‌های ایرانی و فوران شایسته‌سالاری در آن‌ها  و تنوع فراوان خدمات بانکی ، بانک‌ها ایرانی در این عرصه بسیار قابلیت مانور دارند !! ) .

تمام پیشنهادهای ارائه شده می‌تواند بر اساس نیاز، پروفایل، فعالیت‌های هر مشتری در کمپین‌های پیشین سازمان ، طراحی و ارائه گردد. بازاریابی یک به یک می‌تواند در بازار شرکت با شرکت B2B نیز باشد .

طراحی بازاریابی یک به یک

  • طراحی غیرحرفه‌ای :

کسب اطلاعات از مشتری ( اطلاعات اصلی و فرعی ) و سپاس پاسخ به نیاز مشتری بر اساس تحلیل این اطلاعات.

  • طراحی حرفه‌ای و عمیق :

اولین قدم جمع‌آوری اطلاعات است. باید اطلاعات مشتری را از واحد فروش، بازاریابی  و مالی سازمان گرفت و به ایجاد ارتباط به یک دسته اطلاعات با معنا تبدیل نمود. برای تحلیل اطلاعات می‌توان از یک سیستم تجزیه‌وتحلیل داده‌های استفاده نمود که بر اساس تحلیل محتوا به دنبال تخمین احتمال پاسخ مشتری به شرایط خاص پیش ‌آمده از سوی بازاریابان شرکت است. ( به این مورد عمل تحلیل محتوا و روش بازاریابی آن را بازاریابی مفهوم  Context marketing  گویند ) .

قدم بعدی ، طراحی پیام  بر اساس خصوصیات هر مشتری است که باید در زمان و مکان صحیح به دست مشتری برسد. برای این منظور تکنولوژی‌های زیادی فراهم شده است که کمک می‌نماید اطلاعات، به موقع، خودکار و بر اساس تصمیم سازی منتقل گردد.

 گراف زیر به دقت رابطه جحم اطلاعات و نوع انتخاب مشتری را نشان میدهد.

بازاریابی one to one marketing

 

مطلب مرتبط :  ۱۰ نقش جدید مرتبط با بازاریابی محتوا Content Marketing در ۱۰ سال آینده

 

تلگرام خبرنامه مدیریت تجارتمطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

مقاله " بازاریابی یک به یک  One-to-One Marketing " ، اولین بار در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT منتشر شده است. نویسنده مطلب : دکتر علی امینی کیانمهر اولیاء .
همچنین میتوانید خبرنامه تیم مشاوران مدیریت را در تلگرام، هفته‌ای یکبار دریافت نمایید :

http://ift.tt/1UkG077



from تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT http://ift.tt/2skPxGB
via IFTTT

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت