۱۳۹۳ دی ۵, جمعه

Flash Mob Marketing فلش ماب

تیم مشاوران مدیریت ایران:
فلش ماب Flash Mob (ترجمه فارسی: ازدحام ناگهانی) فعالیتی که در آن گروهی از افراد (Mobbers) به‌صورت ناگهانی با هماهنگی قبلی از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی در یک مکان عمومی و پرتردد دست به اقدامی مشابه و غیرمعمول بزنند.
flash mob marketing بازاریابی فلش ماب
هدف اصلی فلش ماب :
این نوع فعالیت‌ها در جهت ایجاد سرگرمی، طنز، هنر و یا پررنگ نمودن مضامین اجتماعی است و افراد شرکت‌کننده بعد از پایان آن فوراً متفرق می‌شوند. هدف "فلش ماب" غیرسیاسی است و در اکثر موارد صرفاً باهدف سرگرمی صورت می‌گیرد( البته باید با احترام به قوانین و رعایت اصول فرهنگی آن جامعه صورت پذیرد).
فلش ماب بیشتر از آنکه توانسته باشد در حوزه بازاریابی خود را معرفی نماید، در حوزه هنر و ایجاد تجربه اجتماعی موفق بوده است. فلش ماب در حوزه تجاری زیرمجموعه بازاریابی چریکی محسوب می‌گردد، پس ابزاری مناسب برای شرکت‌های کوچک با بودجه بازاریابی ناچیز است. بازاریابی از طریق فلش ماب را Flash Mob Marketing مینامند.
اما امروزه توسط شرکت‌های بزرگی نظیر Apple, Redull, Cocacola,T-Mobile در سراسر دنیا سازمان‌دهی شده و به‌صورت یک واقعه Event برگزار می‌شود.
شرکت‌های بزرگ برای برپایی فلش ماب خود معمولاً مراکز خرید، سالن‌های انتظار قطار، میدان اصلی شهر، خیابان‌های پرتردد و کم‌عرض را انتخاب می‌نماید.
البته کار به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود. در بسیاری از سایت‌ها، کل این ماجرا را در چند پارگراف توضیح داده‌اند که البته برای یک شرکت کوچک یا یک تیم دانشجویی این مطلب صدق می‌نماید، اما در خصوص برندهای بزرگ، باید از تجربه شخصی خود بگویم که این‌گونه عمل نمی‌شود. زیرا مقدمات برگزاری آن در کشورهای مختلف از 2 هفته تا 2 ماه زمان می‌برد.
که شامل :
  • ارائه طرح
  • دریافت بودجه اجرایی طرح
  • هماهنگی‌های قانونی با محل برگزاری (شهرداری،...)
  • دریافت مجوز فیلم‌برداری (بک‌گراند پریمیشن) در صورت نیاز
  • جمع‌آوری تیم و ایجاد هماهنگی
  • فیلم‌برداری، صدابرداری حرفه‌ای (حداقل با 6 دوربین)
و برخی موارد دیگر که همگی حاکی از این است که یک فلش ماب حرفه‌ای اما در ظاهر ساده که ممکن است در 3 تا 6 دقیقه نیز به اتمام برسد، نیاز به اقدامات فراوانی دارد.
اما برخی فلش ماب های اجتماعی و نه تجاری، به‌صورت یک‌رویه برای یک مدت‌زمان طولانی‌تر اتفاق بکار گرفته می‌شود.
مثلاً طرفداران محیط‌زیست، از این پدیده برای گسترش آگاهی مردم نسبت به استفاده بی‌رویه از پلاستیک بهره بردند، مانند گروهی در فرانسه که باهم قرار گذاشته بودند تا همگی به احترام کسی که زباله‌ای از زمین برداشته و به سطل آشغال می‌اندازد، بلند شده و او را تشویق نمایند.
در ایران، یک نمونه فلش ماب به کمک شبکه اجتماعی و در حمایت از کودکان کار صورت پذیرفت، که در آن افراد (با حضور چند تن از بازیگران سرشناس سینما) با پاک کردن شیشه اتومبیل‌ها توانستند آگاهی را نسبت به این معضل اجتماعی بالا ببرند.
مثلاً تعدادی از افرادی در حمایت از حقوق پرندگان در پارک مرکزی نیویورک جمع شدند و برای 20 ثانیه صدای پرندگان را تقلید نمودند.

4 نمونه از فلش ماب های حرفه‌ای Professional Flash Mob:


ادامه مطلب :   بازاریابی flashmob بازاربابی فلش ماب مشاوره بازاریابی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اخبار مدیریت و تجارت